Elektronický nástroj E-ZAK byl vyvinut především pro zadavatele, kteří jsou při zadávání veřejných zakázek vázáni zákonnými postupy podle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Lze jej však s úspěchem využít také pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu, u nichž je zákonem vyžadováno dodržování zásad transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.
Město Rumburk tento systém již nějakou dobu používá a výsledky jsou viditelné. Jednotlivé odbory městského úřadu vypracovaly tabulky s přehledem veřejných zakázek nad padesát tisíc korun bez DPH za rok 2016. Konkrétní vysoutěžené ceny přinesly několikamilionovou úsporu, což byl jeden z hlavních záměrů radnice.
Odborem sociálních věcí a zdravotnictví byla v roce 2016 prostřednictvím systému E-ZAK zadána pouze jedna veřejná zakázka malého rozsahu - Pečovatelská služba Rumburk pro rok 2017. Vedoucí Odboru životního prostředí, Odboru školství, kultury a tělovýchovy a Odboru Stavební úřad v roce 2016 neřešili přes tento systém žádnou zakázku.
Nejvíce veřejných zakázek, celkem pětatřicet, museli řešit na Odboru regionálního rozvoje a investic Městského úřadu v Rumburku. Největšími položkami ze seznamu jsou například akce: Rekonstrukce technologie chlazení zimního stadionu, Zateplení budovy Základní školy Tyršova, Rekonstrukce a dostavba atletických sektorů - letní stadion, Demolice kina Marx nebo Vybudování varovného a výstražného systému ochrany před povodněmi, včetně digitálního a povodňového plánu města Rumburk. Dagmar Mertlová, vedoucí ORRI, nám k danému tématu sdělila pár podrobností:
„E-ZAK je velký pomocník při zveřejňování veřejných zakázek. Informace se dostanou nejen k osloveným firmám, ale i velkému počtu dalších účastníků veřejné zakázky. Není výjimkou, že obdržíme například na stavební zakázky pět až osm nabídek od firem z regionu i z celé republiky. Ve většině případů je jediným kritériem cena veřejné zakázky, proto se většinou opravdu daří ceny stavebních prací, služeb i dodávek snižovat. Ale výběr dle nejnižší nabídkové ceny má i svá úskalí. Ne vždy nejlevnější znamená nejkvalitnější. Hodnotící komise v tomto případě důkladně kontrolují nabídky, zda opravdu obsahují reálné nabídkové ceny. Časově je příprava veřejné zakázky na E-ZAK z důvodu zpracování zadávací dokumentace náročnější, než takzvané poptávkové řízení, kdy stačí dodavatele oslovit a obratem je většinou k dispozici nabídka. Nutno zmínit skutečnost, že některé veřejné zakázky jsou financovány z dotačních zdrojů: Zimní stadion - OPŽP, Letní stadion - MŠMT, LVS a VIS - OPŽP. Tyto soutěže jsou administrativně náročné, neboť při respektování platné legislativy (ZZVZ) musíme dodržovat pravidla veřejných zakázek poskytovatele dotací.“
jap
Odbor MěÚ Rumburk |
Peněžitá úspora |
Procentuální úspora |
Odbor majetkový |
460 820 Kč |
21,5 % |
Odbor regionálního rozvoje a investic |
8 193 078 Kč |
14 % (roky 2016–2017) |
Odbor vnitřních věcí |
1 294 313 Kč |
30 % |
Odbor vnitřních věcí - IT oddělení |
333 617 Kč |
9,7 % |
Odbor komunálních věcí |
505 281 Kč |
4 % |
Celková úspora |
10 787 109 Kč |