Studenti rumburského gymnázia poosmé na projektu Lanterna Futuri

Publikováno: 20.6.2014 Autor: radka.tumova
Studenti rumburského gymnázia poosmé na projektu Lanterna FuturiLanterna Futuri je interkulturní vzdělávací projekt, jehož se účastní studenti a učitelé ze tří zemí - Německa, České republiky a Polska, ve věku mezi 14 až 18 lety, a společně pracují v tematicky různě zaměřených workshopech, jejichž cílem je rozvoj nových forem učení. Mohou zde rozvíjet svá nadání (nebo je třeba objevit!), tvořivost, věnovat se svým zájmům a naučit se něčemu novému. Koncept projektu se skládá z několika fází. Z iniciačního projektového týdne různých uměleckých oborů, který probíhá v Německu a Polsku, a čtrnáctidenního setkání Lanterna speciál nabitého pestrým programem, jehož vyvrcholením pro všechny zúčastněné studenty jsou závěrečné prezentace během turné po všech třech zemích. Každý rok je určené společné téma pro všechny tyto pracovní týdny. Náš „týden“ probíhal v pěti dílnách pod letošním tématem „panta rhei“, což znamená „všechno je v pohybu aneb všechno plyne“. Tři z dílen (hudba, divadlo, text) probíhaly v německém Großhennersdorfu a zbylé dvě (film, akční umění) se konaly v polském Niedamirowě. Každá dílna má k dispozici dva tlumočníky, především z toho důvodu, aby všichni účastníci správně pochopili všechny informace. Avšak v dílnách i mimo ně se používají různé jazyky, včetně angličtiny. Tento projekt letos oslaví jubileum, a to deset let od svého založení. A jak tento projekt vnímali naši studenti a jak vypadala práce v jednotlivých workshopech?   Klára Sedláčková, 5.A divadelní workshop Do Großhennersdorfu jsme dojeli 6. 4. a strávili jsme tam šest dnů, nezapomenutelných dnů. Nejspíš proto, abychom se co nejvíce snažili používat cizí jazyky a také proto, abychom se více poznali, jsme byli rozděleni do národnostně smíšených pokojů. Komunikace mezi lidmi odlišných národností mohla vypadat někdy celkem zajímavě, jelikož někteří občas mluvili několika jazyky najednou, ale většinou byla úspěšná. Zajímavé situace také vznikaly, když někdo použil slovo, které má v jiném jazyce úplně odlišný význam. Trávit týden v divadelní dílně bylo prostě skvělé. Tadek a Basia (vedoucí naší dílny) pro nás připravovali různá cvičení, při kterých jsme se něco naučili, ale také se hodně bavili. Ke konci týdne nám dali absolutní volnost ve vymýšlení scénáře našeho závěrečného vystoupení, které nám na konci pomohli malinko poupravit. Chvílemi jsme si opravdu připadali jako na hereckém kurzu. Nikomu z nás ani nevadilo, že jsme chodili do divadla i po večeři, kdy už ostatní dílny měly většinou volno. Závěrečné vystoupení zvládly všechny dílny velice dobře a my na divadle jsme si ho vážně užili. Možná bych mohla dodat, že na „Lanterně“ si většinou všichni tykají. Studenti s vedoucími i tlumočníky. Řekla bych, že u nás na divadle jsme měli s Tadkem, Basiou, ale i Evou a Aniou (tlumočnice) vážně hodně dobrý vztah a všichni nám teď také moc chybí. Cítili jsme se tam, jako by to byl náš druhý domov, a pouhých šest dnů nám stačilo, abychom se všichni poměrně dost poznali a vytvořila se opravdu skvělá přátelství. O to těžší byl odjezd, a tak se většina z nás dohodla, že společně pojedeme na „Summer Lanterna special“, který probíhá v srpnu. Zatím jsme v kontaktu na Facebooku, ale i tak nám všem celá „Lanterna“ hodně chybí.   Anna Marie Peroutková, 5.A hudební workshop Lanterna Futuri je rozhodně jeden z nejlepších projektů na našem gymnáziu. Byli jsme týden v německém Großhennersdorfu spolu s německými a polskými studenty. Když jsem se rozhodovala, ve které dílně budu pracovat, měla jsem původně zájem o divadelní, ale jelikož byla všechna místa již obsazena, tak jsem zvolila dílnu hudební. Po krátkém seznámení s ostatními studenty z Polska a Německa jsme se vrhli na tvorbu. Každý náš den začínal snídaní a krátkou rozcvičkou a spoustou her. Následně jsme se uchýlili do dílen, kde jsme začínali s různými hlasovými a rytmickými cvičeními a poté jsme skládali písničky. Po náročném dopoledni jsme šli na oběd a poté si vychutnali polední klid. Odpoledne bylo opět nabité hudbou a novými nápady. Den jsme vždy zakončili večeří a volnou zábavou s našimi novými přáteli. Ve čtvrtek, den před závěrečným koncertem, jsme vyrazili do Žitavy, kde jsme si zahráli jako pouliční umělci. Déšť nám sice odradil mnohé posluchače, ale i tak jsme si to bezvadně užili. V den konečného vystoupení jsme dolaďovali písničky a dopravili své vybavení do koncertního sálu. Vše probíhalo hladce až do chvíle, kdy diváci netrpělivě čekali na naše vystoupení a my hekticky pobíhali po pokojích a hledali vhodné oblečení. Čas na přípravu se nám totiž zkrátil jen na deset minut. Samotný koncert se ale i přes pár chybiček velmi povedl. Posluchači se bavili a dávali nám to najevo hlasitými ovacemi. Projekt Lanterna Futuri nám umožnil objevit či zdokonalit naše umělecké dovednosti a komunikaci se studenty z cizích zemí. Velmi ráda bych se zúčastnila i letního projektu a doufám, že to vyjde.   Jan Paleček, 5.A textový workshop Lanterna Futuri, tolik skloňovaný název, zvláště teď, kdy skončila. My z textové dílny, na kterou se nikdo s velkým nadšením nehlásil, asi nejraději vzpomínáme na našeho vedoucího Olafa. Ten se snažil v naší dílně vždycky zachovat pozitivní energii a dobrou náladu. Každý by asi čekal, že se na textové dílně bude psát, psát a psát. Text ale neobnáší jen psaní a čtení. Jde o mnohem víc, například porozumět rytmu, umět psát bez zbytečného přemýšlení, napsat text, který dokáže zaujmout, umět vyjádřit svoje pocity. Proto jsme na dílně cvičili, vždyť jeden z našich vedoucích byl mistrem jógy. Zkoušeli jsme také rapovat, hráli jsme různé hry a snažili se porozumět i těm cizojazyčným a samozřejmě, také jsme psali. Psali jsme básničky, příběhy a zapisovali vše, co nás napadlo. Snažili jsme se uvolnit při automatickém psaní, srovnat si myšlenky v hlavě u vytváření asociačních řetězců a vytvořit si tzv. mindmap. Na konci týdne měla každá dílna prezentovat svůj výtvor. My jsme začali prezentaci připravovat dva dny před jejím začátkem. Museli jsme nahrávat zvukové stopy, přemýšlet nad výběrem hudby a naučit se pracovat s mikrofonem. Hotová prezentace nakonec působila velmi emotivním dojmem. Zaslechl jsem, že to prý byla jedna z nejlepších prezentací v historii textové dílny na Lanterně. Celý týden byl neuvěřitelný zážitek, který si rád zopakuji na letní části Lanterny. Na lidi, které jsem tam poznal a už je třeba nikdy neuvidím, nikdy nezapomenu. A Olaf? Ten přece málo mluvil: „Text je pro mne kreativita!“   Mikuláš Novák, 4.A filmový workshop Když jsme do Niedamirowa přijeli, vůbec jsem nevěděl, co od tohoto projektu čekat. Během dne jsem se však díky skvělému týmu aklimatizoval a začal si pobyt naplno užívat. Ve filmové dílně jsme si mohli film sami vymyslet a natočit, což nás všechny nesmírně bavilo. Celý pobyt byl dle mého názoru naprosto úžasný a v mnoha oblastech mě posunul dál. Jednoznačným přínosem pro všechny zúčastněné je, že něco neobvyklého zažili. Něco, k čemu by se možná nikdy nedostali. Že v sobě probudili svoje schopnosti, nebo je více rozvinuli. Že měli možnost spolupracovat s profesionálními lektory a museli samostatně a zodpovědně jednat jako jednotlivci, ale i členové týmu. Jazykově si museli poradit i v nestandardních situacích, a to je velká škola do života. Je to výzva pro každého. Dalším důležitým pozitivem je, že se studenti i se svými učiteli setkávají i mimo školu a je mnohem větší prostor pro komunikaci a vzájemné poznávání než jen ve třídách v lavicích. Všem stranám to jednoznačně rozšiřuje obzory a učí se vzájemné spolupráci a toleranci. Nelze než tento projekt doporučit!

Marek Winter a Margita Krákorová učitelé Gymnázia Rumburk