Profesionálně připravený program pro setkávání nejmladších dětí a jejich rodičů Trdlohrátky úspěšně funguje například na Moravě či na Vysočině. Tereza Rauch by chtěla být osobou, která stejný program zajistí i na Šluknovsku. Pro čtenáře Rumburských novin proto odpověděla na několik otázek.
Terezo, co Trdlohrátky jsou
a pro koho jsou určeny?
Trdlohrátky jsou hravým programem pro rodiče a nejmladší děti od čtyř měsíců. Jsou rozděleny do 10 témat, každé téma potom do 4 lekcí a propojují příjemné setkávání skupinky rodičů a dětí se získáváním nejrůznějších informací. Trdlohrátkové činnosti jsou velmi různorodé a snaží se využít všech možností, které vedou k dobré komunikaci mezi dětmi a rodiči i k rozvíjení dětí samotných. Pokud by se chtěli rodiče podívat blíže na to, co Trdlohrátky jsou nebo co naopak nejsou, najdou spoustu informací na webu www.trdlohratky.cz.
Kde a kdy u nás odstartují?
Trdlohrátky začnou už v lednu, a to ukázkovými hodinami, kde si mohou maminky (či tatínkové) s dětmi ve věku od čtyř do deseti měsíců zdarma vyzkoušet, zda by se jim program líbil. Termíny ukázkových hodin jsou 13. 1. 2014 od 10.00 hod. a 15. 1. 2014 od 14.00 hod. Obě hodiny i další hodiny Trdlohrátek proběhnou v Domě dětí a mládeže Rumburk. Jen prosím, aby se mi zájemci ozvali e-mailem či telefonicky předem a zarezervovali si místo. Do Vánoc bych také chtěla spustit facebookovou stránku Trdlohrátek v Rumburku, tak bude možné se mnou komunikovat i touto cestou.
Jak často se Trdlohrátek mohou
rodiče s dětmi účastnit?
Trdlohrátky budou probíhat jednou týdně, 45 - 60 minut. Lekcí je celkem čtyřicet, což vychází na dobu školního roku. Vzhledem k tomu, že začínáme v lednu, tak vynechám-li letní prázdniny, vychází nám poslední lekce akorát před příští Vánoce.
Co bude jejich náplní?
Spousta hraní, zpívání, trdlování, ale i čtení, poslechu, informací a inspirací pro rodiče. A to všechno samozřejmě přizpůsobené věku dětí a tomu, jestli se zrovna učí přetáčet, lézt, chodit, povídat, nebo se zatím chtějí jen mazlit se svými rodiči.
V čem jsou Trdlohrátky odlišné
třeba od mateřských center?
To je trošku ožehavá otázka, protože mám teď roční dceru, a tak nás návštěvy mateřských center spíše čekají. Nemohu proto hodnotit programy, které v centrech probíhají.
Myslím si, že Trdlohrátky jsou specifické tím, že jde o ucelený program, kdy na sebe jednotlivé lekce logicky a dějově navazují, nejde tedy o jednotlivé hry a cvičení, ale děti si v každé hodině mohou prožít kousek pohádky, do které jsou zakomponovány lidové i nové básničky, písničky, cvičení a další akce. Za velmi důležité považuji to, že jednotlivé lekce se mění podle věku dětí, rostou s nimi a provázejí je od doby, kdy jen vleže pozorují dění kolem sebe až do velmi aktivního batolecího objevování okolního světa. Rodiče se také v každé lekci dozví zajímavé informace o znakování, handlingu, dětských masážích a podobně.
Proč ses rozhodla rozjet
Trdlohrátky na Šluknovsku?
Prvotní impuls byl ten, že jsem před několika měsíci hledala nějaký takový program pro sebe a svou dceru. Pro takto malé děti jsem však nic nenašla, a když jsem později náhodou narazila na Trdlohrátky, nenapadlo mě nic lepšího, než se jich chopit a věřit, že nejsem sama, kdo by takové trdlování s těmi nejmenšími uvítal. Trdlohrátky mě nadchly svou rozmanitostí, tím, jak se dají krásně přizpůsobit věku a aktuálnímu stupni vývoje dětí. Nesnaží se je nikam tlačit, zrychlovat přirozený vývoj, jen inspirují rodiče, co všechno s dětmi mohou dělat a motivují děti, aby se chtěly samy rozvíjet.
Kdo se bude dětem a rodičům
na lekcích věnovat?
Věnovat se jim budu já, ale naštěstí na to nebudu sama. Bude mě doprovázet celá řada pomocníků, třeba Červená karkulka, Koblížek, Tři prasátka, Popelka a spousta dalších, takže rodiče i děti budou určitě v dobrých rukou.
Jak vypadala příprava tohoto
projektu a jak dlouho trvala?
Odpověď Lenky Cackové, autorky TrdloHrátek: TrdloHrátky měly být původně jen dalším rozšířením mých různorodých aktivit. Stala jsem se maminkou, a tak se moje pozornost logicky zaměřila na nejmenší děti. Čím více času jsem ale tomuto „nejdříve jen nápadu“ věnovala, tím více jsem v něm viděla velký potenciál. Zvláště, když jsem pak uvedla první programy do provozu a odezvy byly fantastické. Po dvou ročnících jsem se začala tomuto projektu věnovat naplno a vznikl nejen oficiální a dopodrobna propracovaný program, ale i celá frenchisa. Od prvních hodin až k dnešním Trdlohrátkám byla dlouhá cesta. Musela se ošetřit všechna autorská práva, musely se vytvořit originální hudební podklady pro všechny písničky, některé se musely zcela vypustit a nahradit novými. Musela jsem vytvořit originální pracovní listy s originálními kresbami. A především se pak musely přepracovat moje poznámky ve srozumitelný manuál - pracovní nástroj pro všechny lektorky, který je provází krok za krokem všemi lekcemi. Během této mravenčí práce jsem přepracovávala i pohádky. Pohádky, se kterými pracujeme, jsou lidové, ale mnou převyprávěné a upravené do veršované podoby, která je dětem mladšího věku nejbližší. Od první myšlenky k první neoficiální mnou vedené lekci uběhlo jen pár měsíců, od této lekce k lekci první proškolené lektorky uběhly čtyři roky.
pem