Předvedli jsme své umění debatovat v němčině

Publikováno: 30.12.2013 Autor: radka.tumova
Předvedli jsme své umění debatovat v němčiněJugend debattiert je mezinárodní projekt pro studenty od druhých ročníků výš z devíti zemí Evropy. Studenti mají za úkol debatovat na všemožná témata. Posláním tohoto projektu je naučit se vyjadřovat svůj vlastní názor, obhájit ho, umět ho změnit a vznášet argumenty. To vše pouze v německém jazyce. Jak jsme se s tím první den poprali my Tento rok se již sedmým rokem projektu Jugend debattiert zúčastnilo i naše gymnázium. Posledního dne v září se vydalo pět němčinářů (Kateřina Salomonová, Anna Fritsche, Nguyen My Suong, Katrin Hoffmannová a Martina Šťastná) s paní učitelkou Hlaváčovou do Görlitz. Cesta vlakem uběhla a my jsme se s těžkými batohy prodírali krásným německým historickým městem směrem k Jugendherberge, což je noclehárna pro mládež. Po procházce městem následovalo setkání se studenty z libereckého gymnázia F. X. Šaldy a gymnázia v Sebnitz. Setkání se uskutečnilo v nevelké místnosti, kde stoly postavené do čtverce už při prvním pohledu budily dojem, že jsou určeny právě k debatování. Nevěděli jsme, co nás čeká, takže se v nás střídala nervozita, očekávání, zvědavost, ale i strach. Prvním „Herzlich willkomen bei uns“ to vše začalo. Už první den jsme dostali instrukce k sestavení správné otázky pro debatu a příručku, která nám radila, jak má vypadat celá struktura samotné debaty. V odpoledních hodinách jsme ve smíšených skupinách spustili první krátké debatování, načež jsme byli všichni pochváleni za to, jak dobře jsme si vedli. Druhý den s opakováním, matkou moudrosti, a znovu učením Ano, v úterý už přestalo veškeré rozkoukávání a nastalo probírání struktury debaty. Míním tím opravdu hodně podrobné. Když jsme do rukou dostali asi deset papírů formátu A5, došlo nám, že držet se všech kroků debaty podle pravidel nebude lehký úkol. Proto jsme hned od rána makali. V českoněmeckých skupinkách jsme si vybrali nové téma a začali se v něm pitvat. Znamenalo to nekonečné vymýšlení historek k dané otázce a také argumentů pro a proti. Každičkou část debaty, která se skládá z pěti dílů, si každý sám za sebe pečlivě připravil a poté si ji nanečisto přehrával s ostatními, vše již s časovým omezením za doprovodu zlatavého zvonku s nápisem Jugend debattiert. V některých chvílích jsme na sebe s českými studenty vrhali zoufalé pohledy, ale i přesto jsme měli po celém dnu opakování frází „Deshalb sage ich…, ich bin dagegen, ich bin dafür…“ pocit, že debatování v cizím jazyce má i své klady. Chce to přeci jen mluvit, mluvit a mluvit. Nutno podotknout, že upovídaní lidé mají v této činnosti velké výhody. Po únavné práci a lámání si jazyků germánskou řečí se nám přeci jen dostalo nároku na odpočinek! Ve večerních hodinách jsme všichni společně vyrazili do kina na komedii v němčině. Najedení popcornem jsme se zpátky vraceli ulicemi Görlitz s krásnými domy a pestrými výlohami. Ve městě bylo i plno rozmanitých restaurací, kaváren a pekařství. Jen nás překvapilo, že v nepříliš pozdních hodinách město usnulo a neprošla kromě nás po dlažbě jediná noha. Ovšem musím říci, že toto město nedaleko hranic s Polskem stojí za to navštívit, i když zrovna nejedete debatovat. Konečně středa a jedeme domů Poslední den se všechna témata, která jsme v Görlitz probírali, stala uzavřenými a my měli za úkol vybrat si téma nové, závěrečné. Tím pádem jsme už neměli příliš času se v debatě nimrat tolik dopodrobna, sestavili jsme si pouze příslušné argumenty v bodech a docílili tak toho, že závěrečná debata probíhala, jak má, tedy spontánně. Přišla poslední nervozita a nejdůležitější část projektu. Výsledky závěrečné debaty dopadly solidně. Za dozoru pěti učitelů a přítomnosti všech studentů jsme sehráli poslední debatu celého pobytu. Museli jsme zapomenout na ostych a jít do toho, jak nejlépe umíme, což se nám povedlo a probudil se v nás duch debatování. Myslím, že se všichni shodneme na tom, že právě takové debatování je další a úplně novou fází učení se jazyku. Výhodné na tom je, že to není dobré jen pro němčinu, ale i český jazyk. Je to něco, co se náramně hodí k maturitě nebo DSD. Vše je to hezky propojené, a pokud se člověk takového projektu zúčastní, troufám si říci, že se změní jeho celkový pohled na daný jazyk. Uvidí, že není vše zas až tak jednoduché a že se má ještě stále v čem zdokonalovat. Proto nyní jedno velké doporučení pro studenty, kteří budou mít v budoucnu možnost tento projekt absolvovat: Neváhejte. Ještě není konec Tímto třídenním pobytem však naše debatování nekončí, ba naopak. Čeká nás ještě výlet do Drážďan s ostatními a dále také soutěž v Praze, kam pojedou dvě z nás debatovat před širší veřejností.

Martina Šťastná, 2.C