Existují skupiny obyvatel, pro které návštěva úřadu není jednoduchou záležitostí. Obecní či městský úřad je sice většinou umístěn v dosahu bydliště návštěvníka, je bezbariérový, i vozíčkář se v něm dokáže pohybovat. Přesto může být pro člověka se zdravotním postižením zdolání trasy mezi bydlištěm a úřadem větší komplikací, než by se na první pohled zdálo, zvláště v zimním období. Problémy nekončí ani na samotném úřadu - kolik úředníků dokáže komunikovat třeba s člověkem od narození neslyšícím, který má potíže s porozuměním psaného textu a jeho mateřským jazykem je znakový jazyk?
Ve spolupráci s Agenturou pro neslyšící, která se věnuje zavádění moderních technologií do komunikace neslyšících, bylo s ohledem na potřeby zdravotně postižených přizpůsobeno softwarové prostředí umožňující online rozhovor úředníka s občanem.
„Projekt Virtuální úřad umožňuje, aby občan navštívil úředníka v jeho virtuální kanceláři na internetu. Oba se navzájem vidí a hovoří spolu, záznam návštěvy lze následně uložit a dále s ním pracovat. Je možné přizvat k rozhovoru jednoduchým způsobem další úředníky. Neslyšící občan může využít online tlumočení do znakového jazyka, kdy se třetím virtuálním účastníkem návštěvy stává službu konající pracovník celorepublikového online tlumočnického centra a simultánně překládá vzájemný rozhovor úředníkovi do českého jazyka a neslyšícímu do znakového jazyka,“ vysvětluje Marie Horáková, ředitelka APPN.
V praxi to vypadá tak, že na webové stránce úřadu je umístěn grafický symbol, signalizující, zda úředník momentálně je či není online k dispozici. Občan na tento symbol jen klikne a dostane se do virtuálního prostředí online kanceláře příslušného úředníka, požádá o vstup (tedy
„zaťuká na dveře“) a po povolení vstupu (tedy po
„vyzvání“) vstoupí. Ve virtuální kanceláři lze využít videorozhovor nebo chat. Občan komunikuje z pohodlí domova, prostřednictvím počítače a internetu.
Marie Horáková a Jaroslav Čech