Jezevčí motorky znovu ožily

Publikováno: 23.9.2010 Autor: red
Výjimečně dlouhé motorky jezevčího obrysu bylo možné obdivovat v pravé poledne na Lužickém náměstí v Rumburku v sobotu 4. září, kam se na 12. mezinárodní sraz českých motorek Čechie - Böhmerland sjela více než polovina ze zachovalých provozuschopných kusů. Stovky nadšenců obdivovaly motorkové staříky. Bělovlasí gentlemani s motýlky, v pumpkách a v tvídu zavzpomínali na dobu, kdy kdysi dávno na Čechiích běžně brázdili místní silničky. Pozorným naslouchačům vyprávěli, jak své stroje startovali, a se slzou v oku se zaposlouchávali do burácivého zvuku postupně přibývajících čtyřtaktních a dvoutaktních veteránů. Mezi jednotlivými exempláři byla k vidění různá provedení v charakteristickém červenožlutém nebo zelenožlutém nátěru. Většinou šlo o dlouhé cestovní modely, schopné převážet až tříčlennou posádku. Čechie byly totiž zamýšleny jako dopravní prostředek pro menší rodiny. Nesmíme totiž zapomenout, že ve třicátých letech minulého století automobily vlastnila pouze hrstka vyvolených. Krásu našich historických motorek budete moci ocenit zase za rok, kdy se pravidelně jejich majitelé setkávají, aby svým technickým miláčkům vzdali hold v jejich rodném kraji. Čechie jsou ojedinělé svou délkou 3 170 mm a použitím hliníkových litých kol, která v té době vyráběla jen automobilka Porsche, a na motocykly se montovaly právě pouze zde. Čechie existovaly ve třech základních typech: dlouhý cestovní, krátký a extra dlouhý čtyřmístný (určený pro armádu). Později se k nim přidaly ještě dvě modifikace: od roku 1935 dvoutakt o 350 cm3 a po roce 1938 další dvoutakt, tentokrát 700 cm3. Čechie se ve Šluknovském výběžku vyráběly v letech 1925-39. Za tu dobu vzniklo zhruba 3000 rozličných kusů, dodnes jich ovšem přežilo méně než sto, v České republice téměř polovina. Není tedy divu, že jejich hodnota přesahuje milion korun a že jsou na ně jejich majitelé patřičně hrdí. Jejich tvůrcem byl krásnolipský rodák Albin Hugo Liebisch, který nejdelší sériově vyráběné motocykly na světě montoval ve dvou závodech - jeden byl v Krásné Lípě a druhý v Kunraticích u Šluknova.  

Technická data platná pro hlavní model

Délka: 3170 mm Rozvor: 2230 mm Zdvihový objem motoru: 600 cm3 Nejvyšší výkon: 16 k (později 24 k) Přenos síly: sekundární řetěz Nejvyšší rychlost: 95 km/h Odhadovaná spotřeba: 4 l/100 km