Klidný podvečer v pondělí 24. května se během několika minut změnil v hotové peklo. Nad Šluknovským výběžkem se prohnal přívalový déšť s vichřicí a krupobitím. Některé kroupy byly velké jako krabička od zápalek a dosahovaly velikosti pěti až osmi centimetrů.
Silný přívalový déšť a během jedné hodiny se z poklidné říčky Mandavy stala dravá řeka. Déšť na mnoha místech způsobil lokální záplavy. Kroupy poškodily desítky vozidel, vytloukly okna domů a výplně skleníků, zničily zahradní nábytek a úrodu zahrádkářů.
Ve Varnsdorfu byl již v 19.00 hodin vyhlášen třetí povodňový stupeň a starosta narychlo svolal povodňovou komisi kvůli nepříznivé situaci na Mandavě. Zatímco v 17.00 hodin byl průtok v korytě řeky pouhých 3,6 m3 za sekundu, o čtyři hodiny později to již bylo více než 21 m3. Hladina řeky během chvíle vzrostla o téměř sedmdesát centimetrů. V Rumburku byla situace ještě dramatičtější. Podle Českého hydrometeorologického ústavu dosáhla hladina Mandavy ve 21.00 hodin výšky 118 centimetrů, což bylo o 86 centimetrů více, než je její normální stav.
Nejzaplavenější oblastí v Rumburku bylo okolí Strážného vrchu. Několik zahrad a sklepů rodinných domů bylo zaplaveno vodou, která se stáhla z polí. Kanalizace nestačila takové množství vody pobrat. Rumburští hasiči se pokoušeli koordinovat tok vody po silnici tak, aby voda nešla všechna do zahrad a sklepů rodinných domů. Pomáhali s odčerpáváním vody ze zatopených sklepů a přečerpávali vodu z tůně, která se vytvořila přímo pod kopcem.
Na varnsdorfské hasiče však čekalo ještě horší překvapení. Kolem deváté hodiny večer byl vyhlášen poplach a oni museli vyjet na pomoc nádraží Jedlová. To, co je čekalo, nejlépe vystihuje informace z jejich webových stránek: „Po příjezdu na rozcestí nás čekal naprosto ohromující obraz zkázy.
V pásmu širokém několik stovek metrů a délce více jak kilometr nestojí jediný strom, vývraty střídají stojící pahýly velkých stromů jakoby »střižené« ve výšce deseti metrů a mezi tím zpřerážené betonové sloupy a spadlé vedení 6 KV k nádraží. Před jednotkami dobrovolných hasičů z jednotek Horní Podluží, Dolní Podluží, Varnsdorf, Chřibská a drážních hasičů z Děčína stála neproniknutelná bariéra bránící příjezdu k poškozenému nádraží."
Trvalo to více než čtyři hodiny, než se jim podařilo obnovit průjezd k nádraží tak, aby se k němu dostala obsluha a pracovníci elektrických závodů.
Tma a pokročilá noční doba jim zabránily odstranit dva stromy nakloněné nad tratí asi dva kilometry od nádraží, proto byla celá záchranná akce z bezpečnostních důvodů odložena na ráno.
Řáděním živlů jsou nejvíce postiženy lesní porosty pod Jedlovou, u nádraží Jedlová a u Jeleního kamene. Ničivou sílu vichřice dokazuje velké množství zlomů. Stromy jsou přeraženy v polovině své délky. Vývraty jsou točivou silou větru na mnoha místech doslova propleteny. Na okrajích polomových ploch se nachází velké množství narušených stromů, které jsou naštípnuté nebo částečně vyvracené a zavěšené na okolních stromech. Podle způsobu, jakým byl les zničen, odhaduje šéf Lesní správy Rumburk Pavel Bik, že se nad Jedlovou přehnalo tornádo. Zničený úsek má totiž přesně pevný začátek i konec.
Zcela zničeno bylo 30 hektarů lesa a 15 tisíc krychlových metrů dřeva. „Škodu zatím nemůžeme přesně vyčíslit, záleží na tom, jestli se nám podaří dřevo prodat, nebo ne," uvedl Pavel Bik.
Lesníci již dřevo začali těžit. Tornádem zasažené lesní úseky nejsou v současné době bezpečné pro turisty, a proto Lesní správa na nebezpečných místech vyvěsila varovné cedule se zákazem vstupu do lesa, který platí od 24. května do 26. srpna. Turisté by v žádném případě do těchto lokalit neměli vstupovat.
Jedlová 2010 • Vichřice lámala vzrostlé stromy jako sirky, tornádo je rvalo ze země i s kořeny. A to vše jen za několik málo minut. Foto: archiv