Senát schválil v květnu novelu loterijního zákona, která od července zajistí obcím právo účasti na povolovacím řízení k provozování loterií a podobných her a nově i videoloterijních terminálů. Obce tak budou mít právo rozhodovat o umístění loterií a heren na veřejně přístupných místech. Pokud obec povolí na svém území nějakou loterii, bude muset ve stanovené lhůtě informovat prostřednictvím úřední desky a internetu, na co použila peníze odvedené na veřejně prospěšný účel.
Až dosud mohly obce pouze rozhodovat o provozu starších typů hracích automatů. Povolení videoloterijních automatů spadalo do kompetence Ministerstva financí, které o zřízení heren rozhodovalo bez vědomí obcí a často i v rozporu s jejich zájmy.
Do bouřlivé diskuze, která se v Senátu při schvalovacím procesu strhla, razantně vstoupil i senátor a starosta Rumburku Jaroslav Sykáček, který proti nekontrolovanému provozu heren v obcích bojuje již několik let. Přiznává ale, že novela zákona plně nesplňuje požadavky obcí na zásadní odpovědnost za provozování heren, je však lékem, který alespoň minimálně řeší problémy spojené s tímto hazardem. Uvedl, že v roce 1998 díky tlaku veřejnosti bylo obcím umožněno vyhláškou regulovat výherní hrací přístroje na svém území, včetně možnosti jejich zákazu, ale vzápětí lobbistické skupiny spojené s hazardem dosáhly toho, že ministerstvo začalo povolovat jiné, v zákoně nevyjmenované hry. Hazard tedy znovu slavil úspěch a tam, kde obce výherní hrací přístroje vytlačily, začaly se objevovat videomechanické rulety a videoloterijní terminály, povolené Ministerstvem financí. A obce je zakázat nemohly.
„Doposud platí, že obce musí takové hazardní hry trpět na svém území, a to bez ohledu na vůli občanů a zastupitelstva. Dopad a nárůst gamblerství, agresivita nových her, nemožnost kontroly, falešné nadace a příspěvkové organizace zakládané snad i s pomocí politiků samých vedou k totálním problémům a kriminalitě, a to především v obcích s vyšší nezaměstnaností," varuje Jaroslav Sykáček a dodává, že občané sami by si měli určit, zda chtějí mít na svém území herny a získávat z nich prostředky do rozpočtu obce, nebo zda tento výdělek radši omezí a oželí. Jeho názor na tento problém je zcela zásadní: „Žádný zisk z prodeje nevyváží negativa z provozování heren."
Kritici novely poukazují na to, že dává obcím bezbřehé pravomoci a napomáhá korupčnímu prostředí. S tím ovšem senátor Sykáček nesouhlasí: „My sami dobře víme, že obce jako takové nelze zkorumpovat. Pokud je někdo zkorumpovatelný, tak je to konkrétní člověk. A já tvrdím, že lehčeji podlehne korupčnímu jednání úředník, než starosta nebo místostarosta, protože ti jsou jednak velice dobře vidět, jsou pod drobnohledem občanů a jsou také kdykoliv odvolatelní bez jakéhokoliv odůvodnění. Na rozdíl od úředníka," zdůrazňuje.
Nesouhlasí ani s názorem, že do škol, nemocnic a dalších příspěvkových organizací nepoteče z loterií dost peněz. Poukazuje na to, že ani při platnosti původního zákona z hazardu do obcí moc peněz nepřiteklo: „Co se týče příjmů od Sazky, tak za rok 2009 pro celý okres Děčín to bylo nula korun, pro letošní rok dvě stě osmdesát tisíc," zdůrazňuje Sykáček. A pro srovnání dodává, že Rumburk jako obec dává ze svého rozpočtu ročně do sportu téměř deset milionů korun, a to rozhodně nemá takové příjmy jako společnost Sazka.
Novela zákona o loteriích byla nakonec schválena. Ze 66 přítomných senátorek a senátorů se pro vyslovilo 46, proti byl jeden. „Novela napravuje pouze některé největší chyby, které se při provozování sázkových her nahromadily. Ale je důležitým krokem, potřebným k omezení růstu počtu sázkových her. To, že zásadní změny v regulaci hazardních her neřeší, je zřejmé. Ale snad je příslibem, že nový herní zákon bude vycházet právě z jejich připomínek," věří senátor Sykáček.