Píšete nám - Jízda vláčkem motoráčkem

Publikováno: 8.4.2010 Autor: red
Jaro ťuká na dveře, a tak jsem se 25. března vydal do Žitavy. Z Rumburku do Varnsdorfu jsem ale nemohl využít ČD, protože na německý motoráček v 8.32 není žádný spoj. Jel jsem tedy autobusem k žel. stanici Varnsdorf za 24 Kč, za jízdu německým vláčkem platím coby důchodce tam i zpět 20 Kč. Železniční spoj na Liberec je již roky mizerný. Říkám si, nic horšího mne potkat nemůže, ale chyba lávky. Že se vlak zpět ze Žitavy v 11.06 změnil z německého na český mi nevadilo, překvapení mne čekalo v Rybništi, kde rychlík ve 12.29 už ve všední dny nejezdí. Musel jsem tedy čekat na další přípoj. Přitom můj motorák jel prázdný na Rumburk asi ve stejném čase. Informoval mne o tom průvodčí slovy: „Jedeme do Rumburku, ale bez cestujících." Ptám se, není to hloupost těch, kteří tento jízdní řád stanovili? Nevytížený vláček odfrčel a já musel čekat hodinu na nástupišti, protože čekárna je trvale zavřena. Stejně jako záchod. Co kdyby měl někdo potřebu? Muži může posloužit řada cypřišů v parku u nádraží, co ale ženy? Snad v nádražní restauraci? Nevím. Cestování našimi vláčky rozhodně není nuda a s každým novým jízdním řádem se něco mění. Již delší dobu vzorně opravená nádražní budova s původní čekárnou je nyní nevyužita. Asi se počítá s otužilostí cestujících. I v jiných nádražních budovách se čekárny zrušily, prý k tomu postačuje vestibul, jak mi bylo vysvětleno u okénka v Rumburku. Co ale takový Varnsdorf, kde je vestibul vysoký a chladný i v létě, v zimě tu pěkně protahuje. Že Českým drahám na cestujících záleží je vidno v nově vypolstrovaných motoráčcích, až na ta špinavá okna - to i zde se musí šetřit na pracovnících, kteří by je umyli? V tomto mohou být příkladem dráhy německé, okna vždy čistá. To je hned jiný pohled na ten krásný svět. Závěrem tedy jen doufám, že tyto řádky nebudou brány jako kritika a nikdo z pracovníků železnice mne neobviní, že tím poškozuji ČD. Vždyť mnohé se mění k lepšímu, věřme, že i vlakové záchodky se zlepší, jak je slibováno. Jinak příjemně se cestuje Regio vlaky, které přibývají, jen by měly zůstat s tak tichým chodem, jako na počátku. Přeji Českým drahám více spokojených zákazníků, než těch druhých.

M. Havlíček