Varnsdorfský rodák Tomáš Flégr připravil návštěvníkům rumburského muzea na 27. prosince nevšední umělecký zážitek - živé setkání s clavichordem. Přednáškovou síň rozezněla něžně a tichounce znějící hudba starých mistrů, která přímo ladila s atmosférou vánočního času. Souznění hráče s nástrojem nizozemské provenience bylo zcela nevšední. Zarážejícím dojmem působila první skladba, kdy ticho běžné na koncertech vážné hudby nebylo dostatečně tiché. Až naprostá soustředěnost posluchačů a posunutí vnímání zvuků do jiné roviny umožňovaly vychutnat každý z tónů virtuózně podaných skladeb.
Tomáš Flégr je znám jako excelentní varhaník koncertující po celé Evropě. V současné době zakotvil v Utrechtu. Renomé získal díky koncertnímu diplomu UdK Berlín, obor varhany.
Rumburské muzeum vlastní clavichord z první poloviny 18. století, který je možné zařadit mezi nejstarší dochované hudební nástroje na Šluknovsku. Koncert sám byl ukázkou, jak by mohl být muzejní exponát s poškozenou rezonanční deskou uveden po restaurování do hratelného stavu. Oprava tohoto typu je jistou výzvou. Nyní je úkolem zajistit nutné finance, což není rozhodně snadné. Ovšem restaurování se dočkaly vzácné filipovské varhany, varhany v rumburském evangelickém kostelíku, a opravují se i varhany v kostele sv. Bartoloměje... Lze tedy věřit, že se tedy podaří rozeznít i jeden z nejstarších nástrojů výběžku, clavichord o rozsahu čtyř a půl oktávy (Velké C až F3). Clavichord s tangentami v dobrém stavu budí ohlas v kruzích znalců, zvláště v evropské Společnosti přátel clavichordů, kteří se zaměřuji na všechny nástroje tohoto typu po celém světě. V naší republice jich je dochováno 38, což je číslo velice vysoké, vzhledem k počtu dochovaných nástrojů v celé Evropě. Odborníkem nejpovolanějším v obnovování zborcených rezonančních desek je nizozemský restaurátor Sebastian Núnez, který vyčíslil opravu do částky tří set tisíc korun.
Cílem koncertu bylo zviditelnit clavichord jako nástroj, který by se měl stát součástí nové expozice. Tou bude připomenuta slavná hudební minulost Šluknovska. A bylo by hezkým zvykem pořádat pravidelná vystoupení hráčů clavichordu v rumburském muzeu. Muzeum by mělo být místem setkávání, místem nevšedních zážitků, místem poskytujícím kulturní vyžití, které nabízí jednu z dalších podob našeho života. Pokusíme se uvést clavichord do funkčního stavu, neboť kdo by si nekladl vysoké cíle, nedosáhl by ničeho.
Starodávný clavichord ožil pod rukama světoznámého varhaníka Tomáše Flégra v rumburském muzeu. Foto: sad