Zdá se, že sen se stává skutečností. Dlouho připravovaná, vymodlená a roky slibovaná kruhová křižovatka na silnici I. a II. třídy, na hlavním tahu na Prahu mezi Jiřetínem pod Jedlovou a Dolním Podluží, se snad po letech tahanic a planých slibů začne konečně stavět.
V úterý 1. prosince se na této frekventované křižovatce sešli starostové obou obcí, Josef Zoser z Jiřetína pod Jedlovou a Josef Pecinovský z Dolního Podluží, se zástupci Ředitelství silnic a Dálnic z Chomutova a se zástupci firmy Herkul Most, která prošla vítězně výběrovým řízením na dodavatele stavby, aby dohodli další postup.
„Předání staveniště proběhlo již 23. října," vysvětluje Tomáš Wied z Ředitelství silnic a dálnic Chomutov.
„Vybraným zhotovitelem je firma HERKUL a.s., Most. Stavba bude probíhat za plného silničního a provozu, i když lze očekávat jistá omezení, v takovýchto případech obvyklá," dodává.
Termín dokončení výstavby křižovatky je smluvně určen do srpna 2010, s tím, že musí být a bude zohledněn průběh zimy, kdy nelze stavební práce provádět. Zatím budou prováděny zejména práce spojené s přeložkami inženýrských sítí a přípravou území.
Celkové náklady přesáhnou 19 milionů. Na nákladech se podílí i obce Jiřetín pod Jedlovou a Dolní Podluží, každá částkou 425000 Kč. Z těchto peněz by měly být vybudovány chodníky, přechody a veřejné osvětlení.
V souvislosti s výstavbou této křižovatky se však vynořilo i několik zcela „zaručeně pravdivých" zpráv. Jedna z nich je, že během stavby křižovatky bude uzavřen průjezd přes kopec Šébr.
„Je to hloupost," komentuje tuto informaci jiřetínský starosta Josef Zoser.
„Šébr zůstane v provozu po celou dobu. Jistá omezení přicházejí v úvahu pouze při realizaci natažení zatáček v obci Lesná, ale při výstavbě kruhového objezdu na Mejtě se na kopci provoz nezastaví," zdůrazňuje Josef Zoser.
Stejně nesmyslná je informace o tom, že křižovatka Na Mejtě „spolkla" veškeré peníze na výstavbu dopravního průtahu městem Rumburk, a několikrát odsunutá stavba se tak nebude konat ani tentokrát.
„Je to nesmyslná informace a není na ní ani kousek pravdy," podivuje se nad tím Ivana Pekařová, vedoucí děčínského provozu Správy a údržby silnic Ústeckého kraje.
„Ověřila jsem si to ještě jednou na dopravním odboru Ústeckého kraje a i tam mi potvrdili, že výstavba křižovatky Na Mejtě nebude mít žádný nepříznivý dopad na rekonstrukci průtahu Rumburkem. Stavba již byla předána a se stavebními pracemi se začne hned po zimě," slibuje Ivana Pekařová.
Křižovatka Na Mejtě nepatří, i přes svou velkou vytíženost, k nebezpečným křižovatkám. Podle inspektora dopravní policie Michala Vištejna je poměrně přehledná a široká, takže nebezpečí lze odhalit včas a případně je i kam uhnout.
„Většina dopravních nehod je způsobena nedáním přednosti v jízdě. Ti, co vyjíždějí z vedlejších ulic, mnohdy čekají dlouhé minuty, než se budou moci zařadit do provozu na hlavní, a někteří to nevydrží a snaží se nacpat mezi projíždějící automobily. Někdy se to nevyplatí. Čas od času zde však dojde k nehodě způsobené vysokou rychlostí, ale to pak už stojí za to..." dodává významně. Poslední velká nehoda s následkem smrti se tu odehrála v roce 2003, loňský i letošní rok si na své konto mohou připsat po čtyřech nehodách, ale žádná z nich neskončila s takto drastickými následky. gdo
Starostové obcí Dolní Podluží a Jiřetín pod Jedlovou a zástupci ŘSD se konečně dohodli na zahájení stavby kruhové křižovatky. Foto: archiv