Jednání o dalším osudu železničního spojení mezi Dolní Poustevnou a německým městem Sebnitz se zúčastnilo okolo dvaceti dopravních odborníků a starostů z obou stran hranice. Češi jsou na otevření přejezdu již připraveni, německá strana však poněkud zaostává.
Jednání na popud poustevenského starosty Miroslava Jemelky svolal Ústecký kraj a svaz německých dopravců VVO.
„Tuto schůzku jsme uspořádali především pro starosty, protože se mezi nimi začala šířit informace, že německá strana už nemá zájem znovu zprovoznit železniční trať mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz. Chtěli jsme je uklidnit, že se tato informace nezakládá na pravdě, ale také nám šlo o to, seznámit je se stavem, v jakém práce na obnově železnice jsou a jak pokračují," vysvětluje vedoucí Odboru dopravy a silničního hospodářství Ústeckého kraje Jindřich Franěk.
Češi jsou na otevření přejezdu mezi oběma státy již připraveni. Koncem října byly dokončeny rekonstrukční práce na železničním svršku i kolejové trati od dolnopoustevenského nádraží až k hranici se SRN. Na nádraží byly vybudovány nové peróny a čekárny. A budova nádraží hledá nového majitele.
Němci jsou však s přípravami poněkud pozadu. Technickou dokumentaci mají již připravenou, ale ta v současné době leží na příslušném úřadě a čeká na schválení. Teprve poté budou moci zažádat o stavební povolení a jakmile i to bude posvěceno, mohou začít s rekonstrukčními pracemi. Přesto již mají připraven nový jízdní řád, který s novou železniční tratí mezi Dolní Poustevnou, Sebnitz, Bad Schandau a Děčínem počítá a podle kterého by se mělo začít jezdit už od prosince příštího roku.
Sami němečtí starostové nejsou s pomalým tempem příprav na zprovoznění železnice spokojeni.
„Je nepochopitelné, že systém dopravy v Saském Švýcarsku troskotá na tak malém úseku železnice. Přitom saská strana má velký zájem na obnovení železničního spojení s Českou republikou," zaznělo na jednání z úst německých starostů.
Češi naopak zápolí s rozhodnutím kraje o omezení železniční dopravy ve všedních dnech na úseku tratě mezi Mikulášovicemi, Panským a Rumburkem. Přitom tato trať spojuje Německo s Národním parkem České Švýcarsko a Němci ji dost často při svých turistických výletech využívají. Ústecký kraj nahradil toto železniční spojení autobusovými linkami, a to proto, že tím ušetří potřebné finance, ale i čtyři minuty jízdy mezi Dolní Poustevnou a Rumburkem. Přesto na jednání krajští úředníci přislíbili, že jejich rozhodnutí o rušení vlakových spojení na této trati nemusí být definitivní.
„Uvidíme, jaká bude poptávka po těchto vlacích až se otevře přejezd mezi Poustevnou a Sebnitz. Pokud bude i nadále zájem tuto trať využívat ve všední dny, bude se tímto podnětem odbor dopravy zabývat a je možné, že spojení obnovíme," nevylučuje Jindřich Franěk.
Schůzka se konala v přátelském a pracovním duchu a dobré pocity z ní si odnesl i starosta Miroslav Jemelka.
„Mám radost, že tento problém zajímá tolik lidí, že se jednání zúčastnili nejen úředníci kraje, ale všichni starostové, čeští i němečtí, kterých se to týká. Je vidět, že všichni mají zájem, aby se železnice zprovoznila, a nikdo tento projekt neodmítl. Naopak je vidět, že všichni chtějí, aby první vlaky mezi Poustevnou a Bad Schandau vyjely už co nejdříve," dodává spokojeně.
Pokud by se vše podařilo tak jak má, mohlo by se jejich přání splnit již v prosinci příštího roku se zavedením nového vlakového jízdního řádu. gdo
O budoucnosti železnice jednali v Dolní Poustevně starostové i dopravní odborníci. Foto: doucha