Zcela „zaručeně pravdivé" informace o tom, že se letošní ročník mezinárodního ženského cyklistického závodu Tour de Feminin z ekonomických důvodů neuskuteční, byly zcela zaručeně mylné. I přes finanční těžkosti způsobené celosvětovou krizí a s ní spojenou ztrátou některých sponzorů se podařilo řediteli závodu Jiřímu Víchovi z velké části naplnit milionový rozpočet, a tak jsou přípravy k odstartování již 22. ročníku závodu v plném proudu. Navíc letošní ročník přinese i několik změn.
„I letos bude mít závod pět etap, ale tentokrát mezi etapová města nebude patřit Krásná Lípa z důvodů rozsáhlé rekonstrukce Křinického náměstí. Jednotlivé etapy tak budou hostit města Varnsdorf, Jiříkov, polská Bogatynia a Rumburk. O pátou etapu se podělí Varnsdorf s Krásnou Lípou, v níž cíl závodu a slavnostní vyhlášení vítězek bude situováno do parku před základní školou, místo na Křinické náměstí," vysvětluje Jiří Vích.
Ani letos se však pořadatelům nepodařilo dohodnout se s německými cyklisty na pořádání jedné etapy v Německu. V loňském roce Němci o spolupořádání Tour de Feminin neměli zájem. Letos prý zájem byl, ale jen do té doby, než se začalo mluvit o penězích. „Pořadatelé z cyklistického klubu v Görlitz nebyli schopni v dohodnutém termínu zajistit financování jejich etapy. Někdy to na nás působilo tak, že by ji i připravili, ale platit by to měla česká strana. Na to jsme ovšem nemohli přistoupit," dodává ředitel závodu. A tak byli Češi nuceni etapu již podruhé přesunout do Čech. K jejich překvapení se jen několik dní poté, co se vzdali naděje na spolupráci s Němci, ozval starosta Görlitz s tím, že jejich politici mají eminentní zájem na tom, aby se Tour de Feminin vrátil na německé silnice. „Bohužel, už bylo pozdě něco pro tento ročník měnit, a tak se závod pojede jen v Čechách a Polsku. Snad se podaří vrátit etapu do Německa v příštím roce, pokud pro to budou naši sousedé ochotni něco udělat," doufá Jiří Vích.
Další nepříjemností, která komplikuje pořadatelům život, je stav komunikací ve Šluknovském výběžku, které se sice na mnoha místech zásadně rekonstruují, ale na některých místech jsou pro etapový závod zcela nevhodné. „Plánovanou trať závodu máme schválenou dopravním inspektorátem. A ředitelka Správy a údržby silnic Ústeckého kraje nám slíbila, že do zahájení závodu bude trať již připravená a povrchy silnic budou sjízdné. Prý se o tom hodlá přesvědčit osobně a trať si 14 dní před závodem sama projede. Tak věříme, že to bude v pořádku," dodává Vích.
Ohrozit závod by neměla ani plánovaná rekonstrukce silničního průtahu městem Rumburk, která bude zahájena až po jeho skončení.
Na start závodu by se letos mělo postavit přes sto nejlepších závodnic z celého světa. „Oslovili jsme i kluby ze zámoří, například z USA, Nového Zélandu, Japonska a Austrálie. Zatím nevíme, kdo přijede, ale podle našich zkušeností z loňských ročníků jsme si jisti, že i letos bude obsazení pelotonu velice zajímavé," očekává ředitel závodu Jiří Vích.