Větve přestárlých a nemocných stromů padající na vozovku při trochu větším poryvu větru, stromy bránící řidičům ve výhledu, kořeny stromů nadzvedávající asfaltový koberec vozovek, těsná blízkost vzrostlých stromů u silnic, to vše ohrožuje bezpečnost řidičů na silnicích Šluknovského výběžku.
Proto se již začátkem roku silničáři rozhodli, že ty stromy, které jsou pro řidiče největší hrozbou, ještě v tomto roce zlikvidují. Jen na Šluknovsku, téměř na pěti stech kilometrech silnic, by mělo být pokáceno 82 stromů.
„Nechceme zlikvidovat stromořadí lemující silnice, ale musíme udělat razantní opatření u stromů přestárlých a nemocných, protože ty bezprostředně ohrožují bezpečnost provozu na silnicích," vysvětluje vedoucí děčínského provozu Správy a údržby silnic Ústeckého kraje Ivana Pekárková. „Naši lidé pravidelně stromy prořezávají, a to nejen větve, které by mohly popadat na vozovku, ale i ty, které se při olistění prověsí a narážejí do střech projíždějících nákladních vozidel a autobusů. Ale někde prostě obyčejný prořez nestačí a nám nezbývá nic jiného, než požádat příslušnou obec a úřad o povolení k pokácení celého stromu."
Právě staré stromy se skrytými vadami a nemocemi mohou být časovanou bombou. Všichni mají stále ještě v živé paměti tragédii, kdy padající strom ve Vestci u Prahy předloni zasáhl projíždějící vozidlo a zabil v něm dva lidi, nebo letošní případ ze Zlína, kdy se staletý pajasan zřítil na autobusovou zastávku a smrtelně zranil dva dvanáctileté chlapce. O důvod víc, proč silničáři chtějí do konce vegetačního období pokácet co nejvíce vytipovaných stromů.
Ne vždy však úředníci s pokácením souhlasí. Schvalování prochází přes Agenturu pro ochranu životního prostředí a odbor životního prostředí příslušného obecního úřadu.
„Bráníme se kácení zdravých stromů. Raději přistoupíme na jejich ozdravění a podporujeme pravidelné ošetření, ale pokácení stromu vidíme jako nejzazší možnost," zdůrazňuje Josef Zibner z odboru životního prostředí Městského úřadu Rumburk. Zároveň ale dodává, že někdy je definitivní zásah nezbytný. „Nechceme dopustit, aby se u nás odehrálo to, co v lednu ve Zlíně, a proto jsme například teď nechali v havarijním režimu pokácet starý dub a skupinu jasanů zasažených hnilobou v rumburském Parku přátelství, které ještě v tomto roce nahradíme novými. Ostatní nemocné a přestárlé stromy máme pod kontrolou."
Obavy některých ochránců přírody, že během jarních měsíců zmizí všechny stromy podél silnic ve Šluknovském výběžku, jsou tedy zbytečné. Drtivá většina jich zůstane dál na svých místech, a dokonce v některých případech vysadí silničáři za každý pokácený strom strom nový.
„Pokud musíme z důvodu stavby nebo rekonstrukce silnice nebo mostu nějaký strom porazit, chtějí po nás pracovníci odboru životního prostředí, abychom za něj vysadili nový. Jejich požadavky dodržujeme vždycky, ale snažíme se nové stromy nevysazovat již u silnic. Buď je sázíme ve větší vzdálenosti od silnice, nebo po dohodě s obcí i na jiných místech, například v parcích," dodává Iva Pekárková.
Kácení stromů podél silnic na Šluknovsku bude probíhat až do konce března a bude se týkat nejvíce silnic druhých tříd. Nejvíce listnáčů se nedožije letošního jara na trase Varnsdorf - Krásná Lípa - Velký Šenov, kde by jich mělo padnout šestačtyřicet.
Nejvíce stromů bude pokáceno mezi Rumburkem a Dolní Poustevnou. Foto: gdo