Šluknovsko opět bez přímého spojení s krajským městem

Publikováno: 15.1.2009 Autor: red
S platností od nového jízdního řádu (14. 12. 2008) byla oblast Šluknovska opět zbavena přímého autobusového spojení do krajského města Ústí nad Labem. Poprvé se tak stalo po „autobusové krizi“ v létě roku 2006. Do té doby linky z Dolní Poustevny (resp. Varnsdorfu) do Ústí nad Labem provozoval Dopravní podnik Ústeckého kraje, po něm ještě několik měsíců ČSAD Semily. Na jaře 2007 však Krajský úřad prosadil tzv. „taktový systém dopravy“ (lidově zvaný „cik-cak“), v jehož důsledku např. cestující z Dolní Poustevny musel při cestě autobusem do krajského města přestupovat minimálně v Rumburku (u nádraží ČD), v horší variantě ještě v Chřibské, a pak ještě v Děčíně na vlak do Ústí nad Labem. Prodloužila se celková jízdní doba a zvýšila cena jízdného (v důsledku opakovaných přestupů). Důsledek na sebe nenechal čekat - cestujících výrazně ubylo - kdo by také riskoval, že díky zpoždění v jednom dílčím úseku nestihne navazující přípoj. V roce 2008 se oba výše jmenovaní dopravci pokusili přímé spojení Šluknovska s krajským městem obnovit (bohužel v zimě a na jaře téměř časově souběžnými spoji - což ještě snížilo vytížení autobusů obou dopravců). Nejdříve to vzdal Dopravní podnik Ústeckého kraje (jezdí zcela bez dotací Krajského úřadu), po něm koncem roku i ČSAD Semily. Přímé spojení Šluknovska s krajským městem nezajišťují (a to už drahně let) ani České dráhy. Pokud se zamyslím nad příčinami úbytku cestujících, která je hlavním důvodem nerentability tohoto spojení pro oba autobusové dopravce, pak je to mimo jiné výše jízdného, která i po dotaci od Krajského úřadu (v případě ČSAD Semily) je taková, že již dvěma osobám se vyplatí použít osobní automobil namísto veřejné dopravy. Na tom se mimo jiné podepsalo i odbourání většiny slev na jízdném (běžný cestující při použití čipové karty dosáhne na slevu 5 % při občasném dojíždění a max. 10 % při denním dojíždění). Praktický důsledek je ten, že denní dojíždění do práce se omezilo jen na kratší vzdálenosti, tj. výsledkem je snížení pracovní mobility. Jestliže ještě koncem 90. let minulého století odjížděl z Ústí nad Labem odpolední autobus na Rumburk ve všední den plný (v pátek přeplněný), v posledním období to bylo již jen 5 - 10 cestujících. Dnes na delší vzdálenosti využívají veřejnou dopravu jen ti, kdo nemají k dispozici osobní automobil. Zrušení přímého autobusového spojení Šluknovska s krajským městem a v dopravních špičkách přeplněné silnice jsou toho názorným dokladem.