V těchto místech by měla moderní žárová zinkovna stát. Foto: mk
Znamená to, že s výstavbou továrny a s vaší technologií odborníci souhlasí? Ano. Povrchová úprava kovů speciálním žárovým zinkováním, která se připravuje v průmyslové zóně Rumburk, je špičkovou technologií, která oslovila prestižní zákazníky i proto, že je moderní a pracuje s nejlepšími dostupnými technikami. Dnešní úroveň techniky umožňuje takové zabezpečení provozu, že vnější dopady na životní prostředí jsou minimální. Velkou výhodou je i to, že zde máme možnost postavit továrnu přímo na míru ušitou naší technologii. Dosud to bylo obráceně, museli jsme starou továrnu přešívat a naše technologie se snažit přizpůsobit nedostatkům a omezením starého objektu. Tento fakt nám umožní vybudovat skutečně moderní továrnu podle moderních a osvědčených technik a požadavků. Všechny dotčené orgány a instituce posoudily náš záměr jako způsobilý a vyhovující podmínkám průmyslové zóny a naše řešení a příprava dává maximální předpoklady k tomu, abychom bezpochyby splnili projektované parametry. Počítá váš projekt i s možností havárie? Samozřejmě. Celkové projekční řešení komplexně zajistilo zabezpečení provozu i z pohledu havárií. A to tak, aby se možnost jakékoliv havárie minimalizovala a aby se minimalizovaly škody, které by v případě havárie mohly nastat. Celá technologie, včetně míst pro skladování odpadu a chemikálií, je zabezpečena a vsazena do havarijních jímek, u kterých bude testována nepropustnost. Prostory, kde se předpokládá manipulace s dováženými chemikáliemi a odváženými odpady, jsou zabezpečeny proti průniku do podloží i v případě havárie a přestřešeny. Zaslechla jsem názor, že Evropa se těchto technologií zbavuje, a proto se přemisťujete do Rumburku. Je to pravda? V žádném případě se nejedná o vývoz nevyhovující technologie mimo tzv. ci-vilizovanější Evropu. Ve Francii pracuje tento typ povrchové úpravy ve dvou závodech Electropoli Groupe, dále u partnerů vybavených naší licencí ve Španělsku, Turecku, USA. I v Čechách máme dva závody, a to v Českém Dubu a Třemošnici, plně řízené českým managementem, které pracují s celou škálou povrchových úprav od elektrolytického zinkování, zinek-niklování, přes speciální povrchovou úpravu hliníku až po kataforetické lakování. Továrna v Dubu dokonce zpracuje ročně čtyřicetkrát více materiálu pokovené plochy, než kolik bude zpracováno v Rumburku, má čtyři výrobní linky, zatímco Rumburk bude mít jen jednu, a přesto jsou i v závodě Český Dub rizika pro životní prostředí dostatečně ošetřena. Takže jedovaté podzemní vody, odpady, smog a zápach Rumburku z vaší továrny nehrozí? Obyvatelé Rumburku se opravdu nemusí našeho provozu bát. Voda, která je používána na oplachování, prochází čistírnou vod, kde je jednoduchým chemickým procesem zbavena všech příměsí zinku, železa, případně dalších škodlivin a poté je řízeně vypouštěna do kanalizace odsouhlasené v kvalitě správcem kanalizace. Plynné výpary jsou minimalizovány zejména automatickým otvíráním a zavíráním vík van a zboží je při přesunu umístěno ve speciální digestoři, která výpary odsává. Toto minimální množství znečiš-těného vzduchu je vedeno do pračky vzduchu, vyčištěno a následně vyvedeno do ovzduší. Z vlastního prostoru žárové zinkovací vany je vedena vzdušnina na speciální prachový filtr s účinností min 97 %, a takto vyčištěný vzduch potom přechází k dočištění na finální filtr před tepelným výměníkem, takže dříve, než je vzduch vyfouknut ven ze závodu, ještě odevzdá v něm obsažené teplo. Rád bych zdůraznil fakt, že pro výpočty emisí se převzaly hodnoty obvyklé v českých podmínkách u současných českých provozovatelů. Výsledky měření z našich závodů ve Francii jsou, co se týká emisí, ještě několikanásobně nižší. Chci tím říci, že pro výpočet hodnocení zdravotních rizik byly pou-žity vyšší hodnoty znečištění, než které se ve skutečnosti uvolní do životního prostředí díky naší činnosti. K zinku přidám i další citaci ze studie hodnocení zdravotních rizik: „Je zřejmé, že imisní emise zinkového prachu z provozu žárového zinkování budou z hlediska zdravotních rizik zcela bezvýznamné.“ A sudů s toxickým odpadem povalujících se po městě se Rumburští nedočkají. Většina chemického odpadu se recykluje a opětovně se využije k žárovému zinkování, a to, co nelze použít, odváží jednou týdně oprávněná firma pro nakládání s odpady k dalšímu zpracování. Obavy nemusí mít nikdo ani z nadměrného nárůstu dopravy. V dnešní době odjíždí z firmy Benteler v Rumburku několik kamionů denně se svými výrobky do naší firmy ve Francii. Jakmile rozjedeme v Rumburku provoz, naopak tento transport přes půl Evropy odpadne a zboží se přepraví na několika desítkách metrech mezi oběma firmami a nebude znamenat žádné ekologické riziko. Pravdou je, že přibude doprava spojená s příjezdem zaměstnanců a návštěv a 1x týdně s dovozem surovin a odvozem recyklátů a odpadů. Zápach? Několikrát jsem navštívil závody ve Francii a podobná skladba chemikálií se používá i v Českém Dubu u elektrolytického zinkování (bez vypírky vzdušniny) a mohu říct, že jsem žádný negativní čichový vjem vně závodu nezaznamenal ani ve Francii, ani v Čechách. Samozřejmě však při manipulaci s koncentrovanými chemikáliemi ve vnitřních prostorách závodu charakteristický zápach bude obsluhou bez ochranných pomůcek zaznamenán, ale to je problematika pracovního prostředí, bezpečnosti práce, kategorizace pracovišť a nakládání s chemikáliemi, která je samozřejmě taky náležitě zabezpečena. Proč tedy chcete budovat další galvanizovnu v Rumburku? Důvodem budování další linky je nárůst poptávky a rovněž snaha minimalizovat náklady na přepravu dílů, které se dnes vyrábějí v Rumburku a přepravují se k pokovení do Francie. Veškerá kapacita závodu je určena pro potřebu jediného zákazníka, a to firmy Benteler. Veškeré zařízení pro linku povrchových úprav bude nově vyrobeno a z 80 % se budou na jeho dodání podílet dodavatelé z České republiky. Jaký bude mít tedy Rumburk zisk z provozu vaší továrny? Záměr přinese pracovní příležitosti pro osoby zejména s nižšími kvalifikačními předpoklady, tedy pro ty nejhůře zaměstnatelné z pohledu dosaženého vzdělání. Bude se jednat celkem o 39 až 55 pracovníků podle míry pracnosti na mechanických čisticích operacích. Tito pracovníci samozřejmě projdou důkladným školením tak, aby byli schopni obsluhovat výrobní linku a následné operace a mnoho z nich školení podstoupí přímo ve Francii. Naše výroba bude vyžadovat i dodavatelskou spolupráci s místními zámečnickými firmami pro výrobu závěsných přípravků, budeme potřebovat dodavatele stravy a občerstvení pro naše zaměstnance, budeme potřebovat ubytování pro naše specialisty ze zahraničí, zajišťovat úklid, dopravu zboží apod. To vše jsou příležitosti pro stávající firmy v blízkém okolí a v konečném důsledku další navýšení zaměstnaneckých příležitostí a zvýšení obratu firem podnikajících ve výše zmíněných oborech.