Ve všech vlacích rakouských a německých drah se od prvního září již nesmí kouřit. Týká se to i vlaků v Česku, které jsou sestaveny z vozů těchto železnic. České dráhy provozují rok od roku méně vozů, kde si mohou kuřáci zapálit, od prosince bude platit s novým jízdním řádem úplný zákaz kouření ve všech vlacích na území České republiky.
„Jdeme stejným směrem jako ostatní evropské státy a chceme podporovat zdravý životní styl. Železnice, ekologie a zdraví jsou, a měli by být, velmi úzce spojeny,“ říká Luďka Hnulíková, ředitelka Odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah.
„V mezinárodních vlacích, které jezdí mezi Českem a Slovenskem a které jsou sestaveny z našich nebo slovenských vozů, se už přes rok nekouří na základě oboustranné dohody. Kuřáckých vozů Českých drah kvapem ubývá a je jich v celém našem vozovém parku už jen několik desítek.“
Německé a rakouské vlaky, ve kterých byli zvyklí cestující kouřit, jsou od 1. září i na českém území nekuřácké.
Pokud pojedou cestující ve voze Českých drah, kde se kouřit ještě smí (například do Drážďan), musí počítat s tím, že odjezdem z Děčína se stane celý vlak nekuřáckým.
„Maďarské ani polské železnice zatím k žádnému podobnému kroku nepřistupují, například vlak EuroCity HUNGARIA, který jede z Budapešti přes Prahu až do Berlína a je sestaven z maďarských vozů, zůstává dál kuřáckým spojem. Ovšem od 1. září v něm mohou cestující kouřit jen k německým hranicím. Od 9. prosince, kdy u nás začne platit nový jízdní řád a také zákaz kouření ve všech spojích, si bude možné v HUNGARII zapálit jen mezi Budapeští a Kúty, což je poslední stanice na Slovensku, než vlak vjede na české území,“doplňuje Luďka Hnulíková.
Historie kuřáckých vozů na české železnici
Na počátcích existence železnice se kouřilo ve vlacích všude. Bylo nepsaným pravidlem bontonu, že pokud přisedl muž k dámě, zeptal se, zda jí nebude vadit, když si zapálí. Pokud muž dámy ve vlaku nerespektoval, obracely se na průvodčího, který v této záležitosti rozhodl a kuřákovi v přítomnosti dam kouřit zakázal. Krátce před koncem 19. století byla zavedena speciální dámská kupé, aby pánové neobtěžovali dámy dýmem například z doutníků.
Tato praxe k nám přišla z Německa.
Šlo o speciální kupé, kam směly nastoupit pouze ženy a kde se nesmělo vůbec kouřit. Po první světové válce se podíl kuřáckých a nekuřáckých oddílů v železničních vozech ustálil na poměru 2:1 ve prospěch kuřáků, ve třicátých letech už to bylo přibližně 1:1. V šedesátých letech byly tehdejší dvounápravové vozy, kde se smělo kouřit, označovány cedulkami „Kuřáci“, poměr se ovšem už snižoval na 2:1 ve prospěch nekuřáků. V 80. letech už jezdily masivně čtyřnápravové vozy, které známe z dnešní doby, a podíl nekuřácké části ve voze se stále zvětšoval, přibližně na 3:1. Ve vlacích začala být zároveň naprostá většina vozů nekuřáckých. Na začátku jednadvacátého století kuřácké vozy postupně mizí. Od 9. prosince 2007 budou všechny vlaky provozované Českými drahami nekuřácké.