Rumburský motocyklový závodník Libor Kamenický, mistr České republiky ve třídě Supermono, se v letošním roce vydal na svém motocyklu Mali Jawa dobýt Evropu a podařilo se mu to lépe, než očekával. Bodoval v každém ze sedmi evropských závodů, které jel, a s celkovými 45 vybojovanými body se umístil na skvělém osmém místě. Jeho stájový kolega Jan Šťovíček se v tvrdé evropské konkurenci probojoval na místo třinácté.
„
Nemohu říct, že byla celá sezóna úspěšná, ale s konečným výsledkem jsem opravdu spokojený. Na začátku bylo mým hlavním cílem získat minimálně jeden bod v každém evropském závodě a probojovat se alespoň na patnácté místo. Být v Evropě mezi osmičkou nejlepších je pro mne obrovským úspěchem, za který nevděčím jen sobě, ale také celému teamu, otci a hlavně společnosti KŠD Šťovíček, která je naším hlavním sponzorem,“ shrnuje Libor Kamenický.
Jeho vstup mezi evropskou elitu nebyl právě nejlehčí. Po úspěchu v německém Nürburgringu, odkud si přivezl prvních sedm bodů, se zdálo, že má mezi motocyklový výkvět dobře našlápnuto. To potvrdil i další vybojovaný bod z holandského Assenu a hlavně fantastické vítězství z českého závodu 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích. Ani anglický Snetterton nebyl pro Kamenického větší překážkou. Cílem na této náročné trati projel šestý a připočítal si tak dalších deset bodů, které ho vynesly na průběžné osmé místo.
Pak ale přišlo Brno. „
Do tohoto závodu jsem nastupoval hodně namotivovaný domácím okruhem a prostředím. Už v samotném čtvrtečním tréninku se mi jelo velmi dobře, držel jsem se na šestém, sedmém místě a i konkurence se začala ošívat, co to mezi sebou mají za vetřelce,“ vzpomíná dnes již s úsměvem Libor Kamenický na brněnský závod. „
Jenomže ve volném tréninku jsem hodil takzvaného highsidera, neboli let vzduchem, a vysloužil si zlomené žebro, odraženou ledvinu a zhmožděný kotník a zápěstí. Navíc se mi během pádu roztrhla kombinéza a jízda nahým tělem po asfaltu taky zanechala ošklivé a bolestivé následky.“ Přesto se Kamenický rozhodl, že sobotní závod pojede. Přes protesty lékařů podepsal revers a nebýt na poslední chvíli zjištěné praskliny rámu pod krkem řízení, stál by na startu i se zlámanými žebry. „
Byl jsem hodně naštvaný, přišel jsem o bodování do Evropy i do českého mistráku. Proto jsem se rozhodl nakonec ho vypustit a soustředit se jen na Evropu.“
Švédský Linkoping zastihl Kamenického v nepříliš dobré formě. „
Pořád jsem byl fyzicky postižený závodem v Brně, nejelo se mi dobře, i když jsem si nějaké body vybojoval,“ vzpomíná.
O čtyři dny později si ale zlepšil náladu v Oscherslebenu v Německu. „
Pomohlo mi počasí, protože těsně před závodem začalo pršet. Dal jsem na radu svého otce, abych se nikam nehnal, a tak jsem nechal konkurenci, ať si jede po svém. Chvíli po startu ale začalo svítit sluníčko a vysušilo trať. S mokrými pneumatikami na suché trati se jede hodně těžko a mnoho závodníků si na tom vylámalo zuby. Někteří popadali, jiné jsem v klidu předjel. Díky tomu jsem se z 23. startovního místa probojoval až na dvanácté.“
Do posledního evropského závodu, který se jel znovu v holandském Assenu, startoval z 25. místa. „
Sotva jsem viděl na startovní světla vpředu, ale povedl se mi start, a tak jsem se v pohodě propracoval až na desáté místo.“ Díky tomu se Libor Kamenický probojoval na fantastické osmé místo v konečném pořadí v ESA Challenge Cupu.
A co bude teď? „
V každém případě mě nejdříve čeká generální oprava mne samotného. Musím pořádně zrehabilitovat, některá zranění a bolesti možná odezní samy, něco se asi bude muset léčit. A hlavně se musím připravit dobře do další Evropy, protože mým cílem je obhájit letošní osmé místo. Nenechám si ujít ani milované Hořice a s mým otcem, který je duší celého našeho týmu a bez kterého bych nemohl jezdit tak, jak jezdím, bych se chtěl zúčastnit 100. výročí Tourist Trophy na ostrově Man v Anglii, a to včetně závodů veteránů. Jedním ze soupeřů bude i můj otec, a tak se těším, jak s ním poměřím síly,“ dodává Libor Kamenický.
Fantastického vítězství dosáhl Libor Kamenický v letošním závodu 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích. Foto: archiv