Přesně před sedmdesáti roky, v roce 1936, se na přírodním okruhu v Hořicích konal první motocyklový závod. Během těchto let se Hořický okruh téměř nezměnil a dnes zůstal jako jeden z posledních přírodním okruhem v Evropě, kde se jezdí závody rychlých motocyklů. Německý Sachsenring byl zásadně přebudován, a tak kromě Hořic zbývá již jen trať na ostrově Man.
Hořický okruh získává rok od roku stále více na oblibě, a to nejen mezi diváky, ale i mezi závodníky, přestože trať vede částečně městem, částečně lesem a nemůže závodníkům poskytnout takové bezpečnostní podmínky jako moderní autodromy. O to více tu však záleží na kvalitě závodníka a jeho schopnostech zvládnout nejen svůj stroj, ale i strach, a na druhou stranu pokušení z rizika, které závod vyžaduje. Závodníci v jednom okruhu dlouhém 5150 metrů projedou 26 zatáčkami. Každá z nich má svá úskalí a zákeřnosti a každá má své jméno, například Kudrnáčova, zatáčka U Vodojemu, U Nálevků, ale i Horizont u křížku nebo Dachovská spojka a podle nepsaného pravidla, tradovaného již dlouhé roky, ten, kdo zajede dobře závod v Hořicích, je hodně dobrý jezdec.
Na hořickém okruhu se 31. května jel 44. ročník závodu 300 zatáček Gustava Havla. Příležitost poměřit své síly s evropskou elitou si nenechal ujít ani rumburský závodník Libor Kamenický. V silné konkurenci dalších 40 jezdců, za nevyzpytatelného počasí, kdy se střídalo sluníčko, déšť a kroupy, nastupoval do závodu na svém motocyklu Jawa Mali ve třídě Supermono.
V trénincích si vedl dobře a víceméně testoval svůj stroj, aby ho mohl před samotným závodem doladit. Zima a deštivé počasí sice komplikovaly situaci, a to nejen Liborovi Kamenickému, ale i ostatním jezdcům. V závěru druhého tréninku utrpěl Kamenického největší soupeř Kehrer ošklivý pád, který ho zcela vyřadil ze závodu, a tak Libor Kamenický nastupoval do závodu jako favorit. Chytil se této příležitosti a od nikoho si ji nenechal vzít, i když se o to snažil nadějný Jan Duchan se svou Yamahou 680. Tomu se start povedl lépe a díky tomu až do druhého kola vedl. Tam ho však Kamenický zlehka předjel a Duchanovi pak až do konce závodu nezbývalo nic jiného než Kamenickému koukat na záda. Nakonec mu však Kamenický ujel a do cíle dojel o 28 sekund dříve než jeho soupeř. Pro bronz si se ztrátou 33 sekund na vedoucího jezdce dojel Němec Zoernweg.
Libor Kamenický tak po šesti letech, během kterých ani jednou nechyběl na stupních vítězů, konečně vystoupal pro vytoužené zlato. Potvrdil tak svou pověst favorita, kterou bude muset při příštím výročním 45. ročníku 300 zatáček Gustava Havla obhájit.
Rumburský motocyklový závodník Libor Kamenický si vychutnává vítězství na prestižním závodu 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích. Foto: archiv