Rozhodnutím ministerstva bude Šluknovský výběžek za několik týdnů opět přetížen kamionovou dopravou

Publikováno: 20.3.2006 Autor: red
Rozhodnutím ministerstva bude Šluknovský výběžek za několik týdnů opět přetížen kamionovou dopravouPouze v jednom směru začne během několika týdnů odbavovat kamiony česko-německý hraniční přechod Cínovec na Teplicku. Ministerstvo dopravy tak vyhovělo návrhu německé strany na odlehčení přetíženého dopravního tahu z Prahy do Drážďan. Hraniční přechod Cínovec bude odbavovat nákladní auta jen na odjezdu z České republiky. Kamionová doprava na příjezdu z Německa bude trvale odkloněna na hraniční přechody Rumburk a Vojtanov. Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové začne opatření platit během několika příštích týdnů. „Nemůžeme přesně říct, kdy dojde k omezení této dopravy, protože to záleží na německé straně, jak si ona vyznačí dané značení pro nákladní automobily.“ Opatření sice sníží dopravní zátěž v obcích u mezinárodní silnice E55, ale ještě více zatíží silnici I/9 vedoucí z Rumburku přes Dolní Podluží do Svoru. To se nelíbí starostům dotčených obcí. Zatížení této silnice kamionovou dopravou je již dnes kritické, velký vliv na to má i špatný stav vozovky. Navíc je to jediné možné spojení mezi Šluknovskem, Libercem a Českou Lípou, které je při špatných klimatických podmínkách, které v této oblasti panují od listopadu do dubna, v mnoha případech pro kamiony neprůjezdné. „Rumburk jako takový nebude zvýšením kamionové dopravy zasažen přímo. Kamiony budou jezdit po obchvatu a městu se tak vyhnou. Problém ale budou mít další obce, zejména Varnsdorf, katastrální území Studánka a Dolní Podluží,“vysvětluje rumburský starosta Jaroslav Sykáček. Dodává, že toto opatření se však dotkne všech dalších obyvatel Šluknovského výběžku. Tato silnice, která je díky kamionům již dnes v mnoha případech těžko průjezdná, na tom bude ještě hůř a možnost dostat se ze Šluknovska do republiky bude ještě obtížnější. „Obávám se, že zvýšení kamionové dopravy v tomto úseku přinese nárůst komplikací,“ dodává Ing. Jaroslav Sykáček. „Možným řešením by bylo zkvalitnění a zkapacitnění této silnice, například vybudováním dalšího jízdního pruhu v celé délce úseku od Mýta až po Svor nebo další zkapacitnění průjezdu přes nechvalně známý kopec zvaný Schöber.“ O tom, co bude s kamionovou dopravou na Šluknovsku dál, budou zřejmě jednat starostové měst a obcí Šluknovska na své další schůzi Sdružení pro rozvoj Šluknovska. „Určitě by tento problém měl být jedním z bodů programu,“ tvrdí Jaroslav Sykáček. „Je nutné o věci jednat i z toho důvodu, že rozhodnutí o provozu kamionové dopravy udělal někde někdo, aniž by s námi o něm jednal, nebo se nás zeptal na náš názor. Dokonce nás nikdo o zmíněném rozhodnutí ani neinformoval a my se o něm dozvěděli až z médií. A to je jednání velmi nedůstojné, nekorektní a nemorální,“ zlobí se rumburský starosta. Podle tiskové mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové by jednosměrný provoz měl být na Cínovci, v Rumburku a Vojtanově zaveden pouze dočasně, nejdéle však do dokončení stavby dálnice z Drážďan do Ústí nad Labem. Konkrétní termín však zatím není znám. Ale ani tato informace není pro rumburského starostu nijak povzbuzující. „S termínem »dočasně« máme na Šluknovsku špatné zkušenosti,“ zdůrazňuje. „Známe případy, kdy se z »dočasně« stalo »trvale« a byli bychom velmi neradi, kdyby se to opakovalo i v tomto případě,“ obává se Jaroslav Sykáček.

Největší nápor kamionové dopravy z Německa do České republiky zaznemaná hraniční přechod Rumburk - Neugersdorf a Vojtanov - Schönberg.