Turisté vítáni aneb Škola hrou

Publikováno: 14.2.2006 Autor: red
Známé Komenského pořekadlo se stalo ústředním mottem celostátního projektu pro žáky a studenty základních a středních škol. Jedná se o tvůrčí semináře pod názvem „Turisté vítáni“, které si berou za cíl výchovu nové generace k podnikání v cestovním ruchu s neotřelým a vstřícným přístupem ke klientům. Doposud se do celé akce přihlásilo na šest desítek škol. Turisté vítáni Turistika se stává jako odvětví národního hospodářství důležitým faktorem rozvoje ekonomiky a významně se podílí na růstu HDP. Státní agentura Czech Tourism si je vědoma přínosu, který může znamenat i domácí cestovní ruch. Ten sice doposud plně nevyužívá svých možností a nevyvíjí se podle potřeb společnosti, ale je perspektivní záležitostí. Pro jeho podporu Czech Tourism podpořila několik projektů a především jmenovaný záměr. Dát prostor nápaditosti  Kdo jiný, mimo rodičů, může nejlépe nasměrovat děti a mládež ke smysluplnému konání, než-li škola? Pod názvem „Turisté vítáni“ se tedy skrývá celostátní soutěž a cyklus tvořivých seminářů, při nichž budou děti a studenti sbírat pod laskavým dohledem učitelů a pedagogů informace o stavu cestovního ruchu a služeb ve svých regionech. Následně mají možnost navrhovat vlastní projekty na zlepšení nebo doplnění služeb pro turisty, které postrádají. Přijaté práce zhodnotí odborná komise a vybere vítěze, kteří získají hodnotné ceny. Projekt je odstupňován pro žákovské kategorie od 1. do 6. třídy, od 7. do 9. třídy základních škol a pro studenty středních škol. Najdou děti nové cesty k vylepšení turistiky? Cyklus tvořivých seminářů byl zahájen v říjnu 2005 a potrvá do konce května 2006. Do soutěže se mohou žáci a stu-denti zapojit v rámci projektové výuky během školního vyučování skupinovým projektem, nebo jako jednotlivci. Téma: „Podnikáme v naší obci / městě v oblasti cestovního ruchu“. Práce by měly reagovat na otázky typu: „Co pro to mohu udělat?“ nebo „Jak na to?“. Nejzajímavější náměty budou oceněny a zároveň představeny na velkých výstavách cestovního ruchu, jako je kupříkladu Holiday World 2006 v Praze či Brně nebo Ostravě i na menších regionálních výstavách. Soutěž je mediálně sledována. A tak jak autory, tak i přihlášené školy čeká zviditelnění nejenom v tisku, ale i na ČT 2 a rozhlasových vlnách. Práce mohou být slohové nebo zpracované i jinou formou, jako třeba videonahrávkou. Nejlepší nápady budou mít při zachování autorství možnost využít jednotlivé kraje a obce pro vlastní rozvoj. Zaspí školy ve Šluknovském výběžku? V současné době je do projektu přihlášeno téměř šedesát škol z celé republiky. Žádnou z Rumburka, Krásné Lípy, Varnsdorfu, Šluknova nebo třeba Mikulášovic mezi nimi ale nenajdeme. Na jazyk se dere otázka: Proč? Že by byl pedagogický personál lhostejný k tomu, že by i on mohl přispět k rozvoji turistiky svého kraje a možná tak i v budoucnosti snížit nezaměstnanost, která nás zde všechny tíží? Bližší informace najdeme na www.turistevitani.cz, včetně přihlašovacího mechanizmu do školní soutěže.