Již koncem listopadu dostali rumburští hasiči od Města Rumburk vánoční dárek, který je snem nejen každého hasiče, ale i každého kluka. Cisternový automobil Tatra T815 4x4.2, nejposlednější výkřik pokroku v hasičské technice, doplní a zkvalitní vozový park hasičského záchranného sboru v Rumburku.
Do nádrží této moderní cisterny se vejdou čtyři tisíce litrů vody a dvě stě litrů pěnidla. Automobil je opatřen vodním dělem a šedesátimetrovou hadicí, která umožňuje nejen rovnotlaké, ale i vysokotlaké hašení. Součástí základního vybavení vozidla je osvětlovací stožár, který je nutný k osvětlení terénu, ve kterém probíhají hasební práce, elektrocentrála a nezbytný naviják. Novinkou, která urychlí práci týmu, jsou dýchací přístroje zabudované přímo do opěradel autosedaček uvnitř kabiny. Při usednutí a opření do opěradla si hasič navlékne popruhy dýchacího přístroje a při opuštění sedadla a uvolnění pojistky vystoupí i s přístrojem na zádech. Ten mu umožní při zvýšené námaze pracovat v zamořeném nebo zakouřeném prostoru asi třicet minut. Modernizovaná kabina je určena pro šest osob, včetně řidiče.
Předností této Tatry je speciální podvozek s pohonem na všechna čtyři kola, určený pro práci v náročném terénu, a nejsilnější verze motoru, díky kterému tento osmnáctitunový kolos s čtyřtunovou zátěží může vyvinout více jak stokilometrovou rychlost.
Kvality tohoto automobilu ocenil i Tomáš Tomeček, pilot Tatry 815 Dakar Terrno česko-brazilské stáje BR Petrobras Lubrax, který se s ní od roku 2002 vydává na bájnou, deset tisíc kilometrů dlouhou pouštní rallye Paříž - Dakar.
V současné době mají rumburští hasiči k dispozici kromě tří cisternových vozů, nové Tatry, starší verze Tatry 815 6x6 a Liazu K 101, ještě transportér a automobilový žebřík s dosahem až 30 metrů.
Stará Š 706 RTHP z roku 1977, která věrně sloužila až do letošního roku, by podle vedených jednání měla být začátkem příštího roku přenechána rumburskými hasiči kolegům z Brtníků.
Nový přírůstek do vozového parku Hasičského záchranného sboru Rumburk byl slavnostně pokřtěn v pátek 9. prosince na Dobrovského náměstí před hasičskou zbrojnicí vedením města a rumburskými hasiči. Požehnání novému vozu dal i farář Římskokatolické farnosti v Rumburku otec Pavel Tichý.
Cisterna Tatra stála přes 6,5 milionu korun a Město Rumburk na ní získalo dvoumilionovou dotaci od ministerstva vnitra prostřednictvím GŘ HZS. Zbylou částku hradilo město ze svého rozpočtu.
„Získat toto vozidlo nebylo vůbec jednoduchou záležitostí a vyžádalo si to dva roky intenzivní práce,“ uvádí místostarosta města Darek Šváb, který celý projekt řídil.
„Lví podíl na úspěchu celé akce má vedoucí oddělení strategického rozvoje Městského úřadu Rumburk Dagmar Mertlová a velitel rumburských hasičů Rudolf Seidl. V této souvislosti musím jejich práci vysoko ocenit,“ pochválil oba místostarosta Darek Šváb.
Co o Tatře Terno napsal výrobce?
- Modernizované vozidlo typové řady T 815 - 2, s trambusovou kabinou.
- Provedení 4x4 se stálým pohonem obou náprav.
- Pérování přední nápravy torzními tyčemi, zadní nápravy vzduchovými pružinami, možné je i kombinované pérování vzduchovými pružinami s vinutými pružinami.
- Motor je vzduchem chlazený přeplňovaný osmiválec, s výkonem 230 až 300 kW, s integrovanou olejovou nádrží.
- Spojka třecí, jednolamelová s centrální pružinou a s možností montáže pomocného pohonu.
- Převodovka desetistupňová mechanická, synchronizovaná s pneumatickým posilovačem řazení a elektro - pneumatickým řazením normálního a redukovaného převodového stupně.
- Brzdový systém je vybaven zařízením ABS a brzdovými jednotkami s automatickým seřizováním vůle mezi brzdovým bubnem a brzdovým obložením.