Kvůli několika stokorunám ohrozil zatím neznámý pachatel zdraví a životy lyžařů, kteří by s prvním sněhem vyrazili na lyžařský vlek v Rumburku. Několik desítek metrů dlouhé vlečné lano, na kterém jsou upevněné kotvy, kdosi nařízl s úmyslem ho ukrást. Pachatel však své „dílo“ nedokončil a odešel dřív, než lano uřízl docela. Zanechal tak za sebou doslova nášlapnou minu, která mohla během provozu na sjezdovce na Strážném vrchu zranit nebo zmrzačit mnoho dětí a lyžařů.
„Nedovedu si představit, co by se stalo, kdyby se mu podařilo lano přeříznout úplně,“ zvažuje vedoucí Správy rumburských areálů sportu Bronislava Nedvědová.
„Při přeříznutí by se napnuté ocelové lano vymrštilo a pokud by zasáhlo v plné rychlosti člověka, mohlo by mu způsobit těžká, dokonce i smrtelná zranění,“ dodává. Ještě horší by však bylo, kdyby zaměstnanci SRASu naříznuté lano neobjevili včas a uvedli vlek do provozu. Ke katastrofě by tak mohlo dojít ve chvíli, kdy by byl vlek a sjezdovka plná dětí a kdy by následky mohly být přímo hrůzostrašné.
„V polovině listopadu jsme připravovali vlek již na zimní sezónu a zjistili jsme, že nám někdo ukradl 60 metrů ovládacího kabelu. Zakoupili jsme tedy za tři tisíce korun kabel nový a nainstalovali, ale když dnes naši zaměstnanci přišli zavěsit kotvy na vodící lano, zjistili, že jsou na jednom místě naříznuty tři ocelové žíly ze šesti,“ vysvětluje Bronislava Nedvědová.
„Hrozně mě to rozčílilo, a to nejen proto, že někdo ničí náš majetek pro svůj prospěch, ale ještě kvůli tomu takhle hazarduje se zdravím a životy malých dětí, které na našem vleku jezdí. A to všechno jen pro pár korun, které by za lano dostal ve sběrných surovinách. To je opravdu sprosté,“ dodává rozzlobeně.
Oprava vodícího lana není jednoduchá. Přivolaný odborník musí z lana odříznout minimálně dva metry a nastavit je novým materiálem, který vplete do lana původního. Dříve, než bude lano uvedeno do provozu, musí ho zkontrolovat revizní technik. Oprava i revize však není levná záležitost.
„Celá oprava včetně revize nás bude stát více jak dvacet tisíc korun,“ počítá Bronislava Nedvědová,
„A to jsou pro nás velké peníze. Navíc nás to zdrží od uvedení vleku do provozu, který jsme chtěli mít již s prvním sněhem připraven. Ale lyžaři nemusí mít strach. Pracujeme na tom a začátek lyžařské sezóny stihneme,“ dodává vedoucí SRASu.
Strach, že by lyžařský vlek mohl být nebezpečný, však nikdo mít nemusí.
„Kromě revizní kontroly teď na začátku sezóny, která vyloučí další poškození lana a zkontroluje kvalitu opravy, budeme provádět kontroly vleku a tažného lana každý den před zahájením provozu. Útokům zlodějů sice zabránit nedovedeme, ale pravidelnými kontrolami celého vleku vyloučíme, že by v případě poškození lana mohlo dojít k ohrožení lyžařů a personálu,“ zdůrazňuje Bronislava Nedvědová.
Krádež ovládacího kabelu a zničení vodícího lana v současnosti řeší Policie ČR.