Krásnou Lípu zaplavila modrá krev

Publikováno: 16.11.2005 Autor: red
Letos poprvé zavítal na území České republiky a zejména do Šluknovského výběžku prestižní závod historických automobilů Sachsen Classic.

Rodinné stříbro mladoboleslavské automobilky - vůz Škoda VOS, objem motoru 5,2 litru, výkon 120 koňských sil, rok výroby 1948, pilotuje česko-německá posádka Josef Müller a Till Brönner. Vlaječky na vozidle zřejmě upozorňují na to, že se jedná o někdejší vládní vozidlo. Foto gdo

Staré dámy a královny automobilového průmyslu si na své 540 kilometrů dlouhé trase z německého Zwickau až do Drážďan musely několikrát odpočinout a jednu ze zastávek si udělaly i v Krásné Lípě. Původně sice chtěly tímto krásným městem jen projet, ale díky vstřícnosti a ochotě krásnolipské radnice se tady automobiloví veteráni na chviličku zastavili, aby si je mohly zblízka prohlédnout a obdivovat více jak tři tisícovky návštěvníků. V Krásné Lípě byla také odstartována hodnotící zkouška pro účastníky Rallye Sachsen Classic, která měla prověřit přesnost a zručnost jednotlivých řidičů. Trasu dlouhou 700 metrů měly automobily projet s co nejpřesnějším časem za pouhých 100 s. Podařilo se to jen jedné dvojici, a to manželům Achimovi a Irene von Stutterheim s jejich Daimlerem. Trasa Sachsen Classic vedla tentokrát záměrně přes území České republiky, a to v rámci oslav stých narozenin značky Škoda Auto. Právě proto byla celá 172členná kolona historických automobilů po celé své trase vedena čtrnácti historickými vozy z firemního muzea mladoboleslavské Škodovky. Jeden z těchto skvostů, Škodu 1101 Cabrio, vedl i předseda představenstva Škody pan Detlev Wittig. Ale i za volanty ostatních veteránů seděli významní řidiči, například bavorský princ Leopold, úspěšný pilot z německého Sachsenringu a saský princ Alexandr, kteří se střídali při řízení BMW 507 z roku 1959.

Volant stříbrného Mercedesu 300 si během závodu podávali hesenský princ Vilém a princezna Alexandra, dalšího stařečka ze stáje Mercedes vedl německý šlechtic, baron Rolf z Hohenau. Letošní Rallye Sachsen Classic si ani tentokrát nenechal ujít 78letý profesor dr. Carl Hahn z Chemnitz, bývalý předseda představenstva firmy Volkswagen, jehož otec byl již ve 30. letech členem představenstva Audi AG Zwickau. Doprovázel jej drážďanský automobilový historik prof. dr. Peter Kirschberg s vozem Horch 930 V Cabrio z roku 1939. Firmu Volkswagen prezentovalo hned několik automobilů, mezi skvosty lze bezesporu zařadit Golf GTI z roku 1976, ale také VW - Iltis, vítěz Rallye Paříž - Dakar z roku 1980, který osobně do Krásné Lípy přivezl někdejší vítěz této 10 tisíc kilometrů dlouhé pouštní rallye Freddy Kottulinsky. Vzpomínky na bývalý „východní blok“ oživila IFA Kübelwagen z roku 1956, nebo předchůdce milovaných „Trabantů“ - vůz s označením „P 70“, ale i Melkus RS 1000 řízený Seppem Melkusem, vnukem legendárního automobilového sportovce Heinze Melkuse.

Tisíce návštěvníků v Krásné Lípě a další stovky podél celé trasy z Hřenska až do Dolní Poustevny mohly obdivovat další legendární značky, například Horch, Wanderer, DKW a Audi. Úžas vzbuzovaly vozy Benteley a Lagonda, které ve dvacátých letech zvítězily v legendárním vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans, nebo nádherné limuzíny Rolls-Roys a Wanderer. Srdce každého automobilového fanouška se zatřáslo při pohledu na naleštěné sporťáky značky Jaguar, Maserati, Aston Martin, Alfa Romeo, MG nebo Porsche.

Nostalgii vzbuzovala přehlídka vozů již dávno „vyhynulých“, mezi něž patří například Lloyd LP 600 s výkonem pouhých 19 koňských sil, DKW F 5 Roadster z roku 1936, Rolls-Royce z roku 1924, ale i originální Jeep v maskovacích barvách z roku 1944. Nadšení a v mnoha případech i dojetí bylo znát nejen na divácích, kteří s úžasem přihlíželi spanilé jízdě veteránů, ale i na mnoha účastnících. Pořadatalé závodu se již nechali slyšet, že by i další ročníky Rallye Sachsen Classic pořádali z části na území Českého Švýcarska a Krásná Lípa je se svou veteránskou motocyklovou historií pro jejich záměr jako stvořená. Jedinou malou skvrnkou na celé akci bylo odklonění trasy od původního plánu. Marně se tak na stařičké automobily těšili v Mikulášovicích. Pořadatelé totiž vedli trasu z Brtníků směrem na Velký Šenov a odsud do Vilémova. Dodatečně se tak za svou chybu mikulášovickým omlouvají.

Přehlídka toho nejkrásnějšího, co se v automobilovém průmyslu v minulém století vyrobilo, trvala více jak tři hodiny. Vždyť na start třídenní rallye vyrazilo 72 automobilových veteránů 56 značek z devíti různých zemí.