Každá zima se nemilosrdně podepíše na stavu povrchu silnic. Po náročné zimě se opět otevřely již dávno zahojené rány a na mnoha místech se objevily nové díry a výtluky.
Řidiči, kteří se těšili, že se po dlouhých měsících, kdy museli na zasněžených silnicích jezdit pomaleji a opatrněji, konečně pořádně rozjedou, jsou zklamaní. Děravé překážky na silnicích jim mnohdy dovolují jet jen krokem.
Na Šluknovsku je takových silnic více, nejhorší je to zřejmě na silnici III. třídy mezi Velkým Šenovem a Mikulášovicemi, ale i mezi Rumburkem a Šluknovem a i jinde.
Někteří Šenováci si však na výtluky v centru města nestěžují.
„Ty díry na silnici před školou konečně nedovolují řidičům, aby nám tu jezdili jako blázni,“ raduje se jedna z maminek, jejíž chlapec chodí do zdejší základky.
„Pořád se dožadujeme, aby tady byly nainstalovány retardéry a pořád to prý nejde. Tak teď nám je tu udělala příroda sama a já se nemusím bát, že mi nějaké auto smete dítě,“ dodává. Řidiči však těmito „retardéry“ nadšení nejsou.
Na celkovou údržbu a opravy silnic II. a III. tříd, včetně zimní údržby, bylo v Ústeckém kraji uvolněno pro rok 2005 celkem 404,821 milionu korun. Zimní údržba od listopadu 2004 do konce ledna 2005 si vyžádala 106,5 milionu korun, spotřebováno bylo 12602 tun soli a 6561 tun inertního materiálu. Konečná čísla však budou jasná až po 1. dubnu.
Pro pracovníky SÚS skončila oficiálně zima až 31. 3. 2005.
„Od 1. dubna přecházíme na takzvanou LÚS, letní údržbu silnic,“ vysvětluje vedoucí provozu Ing. Miroslav Novotný.
„Ta začíná tím, že musíme naše auta převléci ze zimní výstroje na letní. Uložit radlice a sněhové pluhy a nahradit je zametáky a hadicemi. Také je potřeba provést údržbu vozů a kontrolu jejich stavu po zimě a to nám zabere nějaký čas.“ Přesto již teď vyjíždí pracovníci SÚS k čištění silnic od nánosů.
Nejde jen o nahromaděný inertní materiál (drobný štěrk), který byl použit k zimnímu posypu, nebo o nánosy zeminy, které na silnici zanesl tající sníh, ale i o hromady odpadků, které se měsíce skrývaly pod sněhem.
„Včera jsem se byl podívat na Šluknovsku a mohu jen říct, že je to hrůza,“ poukazuje Ing. Novotný na nepořádek kolem silnic.
„Nejhorší to je asi mezi Lipovou a Velkým Šenovem a mezi Rumburkem a Horním Jindřichovem. Hromady papírků, PET lahví a konzerv, ale i pytle s odpadky a černé skládky s již tradičním obsahem - lednice, pneumatiky, nábytek, plastové součásti vozidel. Naši pracovníci po zimě svléknou vaťáky a zimní rukavice, obléknou oranžové vesty a gumové rukavice a veškerý binec nasbírají do igelitových pytlů a ty pak odvážíme na skládku.“ Tento úklid, likvidace černých skládek a následné skládkování stojí také nemalé peníze, které by se určitě daly využít i lepším způsobem, třeba na opravy silnic. Pracovníkům SÚS však někdy přijdou na pomoc i občané sami.
„V minulém roce jsme měli výbornou spolupráci s rumburským odborem životního prostředí, který nám s úklidem velice pomohl. Rumburští skauti totiž vyšli do okolí silnic s námi a vyklidili celý dlouhý úsek od Rumburku až k hraničnímu přejezdu ve Filipově. Udělali dost velký kus práce,“ pochvaluje si vedoucí provozu Ing. Novotný.
„
Na samotné opravy výtluků a děr však budou muset řidiči ještě nějaký čas počkat,“ tvrdí Ing. Novotný.
„Teprve začátkem května začnou obalovny míchat kvalitní směsi, které můžeme použít na opravu silnic a likvidaci výtluků. A tak vyjedeme na silnice hned, jak to bude možné. Do té doby žádáme řidiče o trpělivost a opatrnost. Poškozené úseky jsou označeny dopravními značkami s hrboly.“ V letních měsících budou pokračovat opravy silnic II. a III. tříd, na kterých práce začaly již v minulém roce. Měly by tak být opraveny silnice v Mikulášovicích, kde současně probíhá rekonstrukce kanalizace, ale oprav by se měla dočkat i silnice mezi Českou Kamenicí a Chřibskou.
Podle tiskové mluvčí Ústeckého kraje Romany Žatecké bylo však nutno z nedostatku finančních prostředků ustoupit od plánovaných nových oprav ve Velkém Šenově, Mikulášovicích a v Krásné Lípě.
A ještě jedno malé upozornění pro řidiče, ale i chodce na závěr.
„Od 20. dubna do 17. října tohoto roku možná při svých cestách narazíte na silnicích všech tříd na skupinky pracovníků SÚS v oranžových vestách, jak ve svých traktorech, multikárách nebo jen tak postávají nebo posedávají na krajích silnic. Nemyslete si, že se nám jen tak flákají,“ upozorňuje vedoucí provozu SÚS Ing. Novotný a přidává hned vysvětlení:
„Probíhá totiž státem nařízená akce, která se pravidelně opakuje jednou za pět let, při níž na jednotlivých silnicích probíhá Celostátní sčítání dopravy. Naši pracovníci tak budou jednou až dvakrát do měsíce sledovat dopravu na silnicích a dělat čárky za každým kolem projíždějícím osobním vozidlem, náklaďákem, autobusem, soupravami, traktorem, ale i za každým cyklistou, tažným zvířetem nebo chodcem. Tento průzkum má zjistit nárůst nebo naopak odklon dopravy z jednotlivých úseků a silnic, na nárůst prašnosti a hlučnosti a dalších negativních jevů, které s sebou doprava přináší. Výsledky sčítání pak budou k dispozici na internetu a budou sloužit státní správě a především starostům jednotlivých měst, při plánování a regulaci dopravy jejich regionech.“
Výtluky na silnicích znemožňují řidičům kvalitní a bezpečnou jízdu. Na opravy si budou muset počkat až do května. Foto gdo