Gymnázium Rumburk razí cestu gymnaziálnímu vzdělávání v republice

Publikováno: 1.12.2004 Autor: red
Rumburské gymnázium se již delší dobu může chlubit výraznými úspěchy svých studentů. Jen vloni se ze všech přihlášených na vysoké školy dostalo 82 % a dlouhodobý průměr, který převyšuje 70 % přijatých na vysoké školy, daleko převyšuje středoškolský republikový průměr. A je nutné zdůraznit, že rumburští studenti jsou přijímáni na vysoké školy různých zaměření a směrů - od technických, přes společenskovědní, humanitní vědy až po školy umělecké. Tyto výsledky byly jedním z důvodů, proč se Gymnázium v Rumburku stalo pilotní školou, která ověřuje funkčnost vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání. „Ministerstvo školství stanoví rámcový vzdělávací program, který určuje, co musí student umět a znát. Nám připadá v budoucích dvou letech úloha vytvořit školní vzdělávací program, kterým splníme požadavky rámcového vzdělávacího programu, ale v závislosti na našich možnostech, zvyklostech a specifikách,“ vysvětluje ředitel školy Mgr. Roman Kroutil a dodává: „Přes svou náročnost má tento systém své velké výhody. Zvyšují se totiž nároky na vzdělávání a práci učitelů, je po nich požadováno větší nasazení a kreativita. Výsledkem toho by mělo být zajímavější a poutavější předkládání učiva studentům, ale i větší zapojení do vzdělávacího systému samotných studentů a zvýšení jejich zájmu o výuku a jednotlivé předměty.“ Rumburští se do tohoto projektu přihlásili sami a razí tak cestu ostatním gymnáziím spletitostí ještě nevyzkoušeného projektu ministerstva školství. „V praxi by měl tento systém začít fungovat již za tři až čtyři roky,“ říká Mgr. Kroutil. „A až se k němu budou připojovat ostatní gymnázia, my budeme mít jako jediní v Ústeckém kraji již několikaleté zkušenosti a pěkný náskok. Zatím vše řešíme pod odborným dohledem našeho garanta, Výzkumného ústavu pedagogického. Společně s ním odstraňujeme chyby a hledáme jednotlivá úskalí systému.“ Jednotlivé součásti školního vzdělávacího systému na rumburském gymnáziu se již rýsují. „Prohlubujeme a zintenzivňujeme spolupráci s gymnáziem v Seifhennersdorfu,“ vysvětluje ředitel gymnázia Mgr. Kroutil a dovoluje nahlédnout do svých plánů: „Je totiž mým cílem vytvořit s tímto německým partnerem dvojjazyčné třídy, které by měly významně přispět k větší vzdělanosti a rozhledu absolventů naší školy. Již druhým rokem naši studenti jezdí na jeden den v měsíci do Seifhennersdorfu, kde se, rozmístěni do tříd mezi své německé kolegy, celý den učí v němčině všechny běžné předměty. A od ledna příštího roku totéž čeká německé studenty u nás v češtině.“ Gymnázium rozvíjí své dobré vztahy se zahraničím i ve sportovní a kulturní oblasti. Studenti se již čtvrtým rokem zúčastňují společných sportovně turistických kurzů ve Slovinsku v Julských Alpách, které jsou zaměřené na vysokohorskou turistiku. Jiná skupina studentů se nedávno zúčastnila s německými studenty poznávacího výletu v Berlíně. Příští rok je na oplátku pozvala na procházku Prahou. Pěvecký sbor gymnázia se zúčastnil přehlídky sborů v Seifhennersdorfu. A ti, co milují zimní sporty, se již v březnu vypraví spolu s Němci na společný lyžařský kurz. Již čtrnáctiletou spoluprací se mohou pochlubit spřátelená gymnázia v Rumburku a v Sulzbach - Rosenbergu. Několik let bezvadně fungují reciproční výměnné pobyty studentů s ubytováním v rodinách. Partnerská škola v Ellwangenu u Stuttgartu přivezla do Rumburku svůj bigband a společně s rumburským pěveckým sborem roztančili celou aulu gymnázia. Shodují se na tom, že toto hudební setkání sice bylo první, ale určitě ne poslední. Mezinárodní spolupráce však čeká i na studenty, kteří se připravují na vědeckou dráhu. „V rámci vzdělávacího programu Sokrates jsme se přihlásili do projektu Příroda pro příští generace Evropanů“, vysvětluje Mgr. Roman Kroutil a dodává: „Asi desetičlenná skupinka studentů bude pracovat na odborné práci o přírodě, jejím stavu, vývoji a budoucnosti, a to nejen s odborníky, například z Národního parku České Švýcarsko a z CHKO Labské Pískovce, ale i se studenty z Maďarska, Polska, Řecka, Německa a Anglie. V rámci tohoto projektu studenti procestují kus Evropy, navíc se naučí pracovat v týmu a na odborné vědecké úrovni a v neposlední řadě se naučí svou práci náležitě prezentovat před odbornou veřejností,“ shrnuje Mgr. Kroutil. Rumburské gymnázium má značnou zásobu dalších zajímavých aktivit pro své studenty a i nadále je otevřeno všem novým zajímavým nápadům, se kterými mohou přijít nejen pedagogové, ale i studenti nebo jejich rodiče. „Naším cílem není nasypat do studentů nepřeberné množství informací a s touto nesourodou výbavou je poslat do světa. Naším cílem je naučit je jak s těmito informacemi pracovat dál, jak je rozvíjet a jak se zdokonalovat. Pro nás naši studenti nejsou materiálem, do kterého se informace jen ukládají bez ladu a skladu. Naopak, jsou našimi partnery, budoucími nositeli kultury a vzdělanosti tohoto národa a my se snažíme vychovat z nich vzdělané, inteligentní, kvalitní a poctivé lidi. A poctivé nejen ke svému aokolí, ale především sami k sobě. A co je naším snem, nebo tím největším přáním? Aby každý náš student byl hrdý na to, že je absolventem našeho gymnázia. A abychom i my mohli hrdě říci, vidíte toho úspěšného člověka? Tak to je náš člověk!“ dodává ředitel gymnázia Mgr. Kroutil.