autor:
Jiří Tunkl
Nedá se říci, že by mezi Prahou a Rumburkem putovalo často příliš mnoho občanů ze Šluknovského výběžku. Ale i tak je jich dost. A o kýžených turistech v letní sezóně ani nemluvě. Kde jsou však ty zlaté časy, kdy se oběma směry cestovalo vlaky bez přesedání, bez připojování či odpojování vagonů v Děčíně a kdy jízda vlakem z Rumburku do Prahy nezabrala více jak dvě hodiny?
Dnes první ranní vlak v 7.15 hodin jen s velkým odstupem navazuje na spoje od Dolní Poustevny, Mikulášovic a Jiříkova. V Děčíně a i Ústí nad Labem však musíte přestupovat a v Praze jste v 11.10 hodin, což je bratru o hodinu později než dříve. Totéž se opakuje v bleděmodrém při zpáteční cestě.
Chcete-li jet do Prahy autobusem a nebydlíte-li přímo v Rumburku, máte smůlu. Autobus nenavazuje ani na jeden vlakový spoj, a tak čekáte na nekrytém autobusovém nádraží i více jak jednu hodinu.
Přímo lahůdkou je doporučované vlakové spojení z Prahy s příjezdem vlaku k posledních spojům do okolních měst naší metropole. Například z Prahy odjedete v 17.03 hodin vlakem do Přerova. Poprvé přestoupíte v Kolíně z vlaku, kterým jste přijeli, do toho samého vlaku, abyste mohli jet dál. Jen si musíte dojít na jiné nástupiště, které je od toho příjezdového vzdáleno několik set metrů i s podchodem, a to vše musíte stihnout do pěti minut. Na opozdilce se nečeká. V Nymburku pak přestoupíte naposledy a do cíle dorazíte za necelé čtyři hodiny, po absolvování trasy dlouhé 214 km. A tak zbývá jen otázka kapitánům ČD. Co brání zavedení již oveřené praxe s přímými vagony Rumburk - Praha a zpět přes Děčín? Dojde k tomu při tvorbě nových jízdních řádů a bude k požadavkům cestujících přihlédnuto?
Pro pamětníky ještě dávnějších časů lze uvést, že po válce existoval přímý spoj Praha - Rumburk - Liberec, a to dokonce s návazností dalších spojů, například až do Zahrad.