Policie mění svůj přístup k občanům

Publikováno: 22.4.2004 Autor: red
autor: gdo

Občan by měl být partnerem policisty a ne jeho nepřítelem

S touto, na české poměry, revoluční myšlenkou přichází nyní Okresní ředitelství Policie ČR v Děčíně. To se totiž připojilo k projektu Excelence EFQN, který je financován z prostředků Evropské unie a který řeší zásadní problém - policie versus občan. Díky tomuto projektu zmapuje během několika příštích měsíců policie na okrese Děčín, včetně Šluknovského výběžku, své silné a slabé stránky a z výstupů tohoto výzkumu bude iniciovat zlepšení své práce a vztahu k občanům. Jedním ze součástí tohoto projektu je nový hodnotící systém práce policie. Dosud se úspěšnost jednotlivých policejních oddělení posuzovala podle počtu objasněných případů. Nyní hodnocení zahrnuje i spokojenost občanů s prací a přístupem policie. Každý občan, který přijde do kontaktu s policisty, dostane při svém odchodu ze služebny dotazník, který anonymně vyplní a poté vhodí do zapečetěné schránky u vchodu. V dotazníku odpovídá například na to, jak dlouho čekal na příchod policisty, jakým způsobem s ním policista jednal, zda ochotně a vstřícně, nebo odměřeně a arogantně, ale i na to, jak na něj působilo vybavení kanceláří, zda byl spokojen s jejich čistotou a podobně. Kromě toho se k práci policie mohou dnes vyjádřit i samosprávy jednotlivých obcí. V určitých časových úsecích starostové a radní hodnotí spolupráci policie s obcí, úroveň pořádku a bezpečnosti ve městě, vývoj trestné činnosti, ovlivňování bezpečnosti silničního provozu apod. a pomocí vyplněných dotazníků tak k policistům přicházejí cenné informace o hodnocení jejich práce ze strany veřejnosti. Jen několik týdnů po zavedení tohoto hodnotícího systému mají v Děčíně na ředitelství první výsledky. Již dnes například vědí, že rumburští občané nejsou spokojeni s tím, jak je vybaveno místní policejní oddělení, nebo naopak, že jsou spokojeni se vstřícným a ochotným přístupem policistů k jejich problémům. Kromě tohoto hodnocení probíhají zároveň i dvě ankety mezi policisty. Výsledky těchto anket by také měly přispět ke zkvalitnění práce policie, a to zejména uvnitř této organizace. Součástí projektu je i rozsáhlé školení policistů nejen v oblasti vyšetřování, ale především v oblasti přístupu k občanům a v jednání s nimi, ve službách občanům a v prosazování zákona. "Policista by již neměl být veřejností vnímán jako součást represivních složek, ale jako partner občana, který je nablízku vždy, když se občan ocitne v nouzi," řekl na tiskové konferenci zástupce ředitele Okresního ředitelství PČR Jiří Chaloupka a dodal: "Naším cílem je, aby rostla důvěra lidí v práci policie a v policisty vůbec a aby policista vzbuzoval v lidech respekt a ne strach nebo zlost." Jeden z prostředků zvýšení spokojenosti občanů by mělo být zlepšení prostředí policejních stanic. V tomto směru se policisté nechali inspirovat holandským modelem, kdy přijímací kancelář, která je nyní omezena jen na pouhé malé a zamřížované okénko s uniformovaným policistou, měla být nahrazena recepční místností s civilní osobou, jakousi hosteskou nebo recepční namísto policisty. S občanem by mělo být jednáno v důstojném a klidném prostředí a měl by odcházet spokojený a s důvěrou, že se policie bude jeho záležitostmi náležitě zabývat. Prvním adeptem na takto upravenou policejní služebnu byl Rumburk, ale vzhledem k vysokým nákladům na tuto přestavbu, přibližně 5 milionů korun, ředitelství policie od tohoto záměru ustoupilo a zaměřilo se na služebnu v České Kamenici, kde byly náklady podstatně nižší. Projekt Excelence probíhá v zemích Evropské unie již několik let. Dobré zkušenosti s ním mají Němci, Italové, Holanďané i Slováci. Není však určen jen pro policisty, mohou ho vyzkoušet i jiné státní instituce. Ale Policie ČR je zatím jedinou státní institucí, která našla odvahu zúčastnit se tohoto velice náročného sebehodnotícího systému. A policisté na Děčínsku a Šluknovsku jsou první v republice, kteří si ho v rámci policie vyzkoušejí na vlastní kůži.