
autor:
gdo
Neradostně přivítají vstup České republiky do Evropské unie celní deklaranti a hraniční speditéři. Tento pro republiku významný krok bude mít za následek ztrátu zaměstnání pro přibližně 3000 těchto zaměstnanců v celé republice, na Šluknovsku se to týká přibližně 40 lidí z devíti spedičních společností. K tomu je nutné připočítat i snížení výkonu spedičních a logistických firem přibližně o 950 milionů korun za rok. Představitelé Svazu hraničních speditérů a celních agentů a Svazu spedice a logistiky již více jak dva roky upozorňují příslušné ministry i vládu na tento problém. Zvýšený počet odchodů odborníků ze speditérských logistických firem, kteří nechtějí čekat na 30. duben 2004, kdy se ze dne na den ocitnou bez práce, má citelný dopad na kvalitu poskytovaných služeb, prodloužení prostojů kamionů na hraničních přechodech a na pokračující zhoršování celé situace. Protože se ani během dvou let nepodařilo zástupcům obou profesních organizací dosáhnout spolu se státními orgány nějakého kvalitního řešení, vyhlásili představitelé profesních svazů na 27. únor 2004 od 8.00 do 20.00 hodin stávku. Jejich kanceláře přestaly poskytovat celně - spediční služby na vybraných hraničních přechodech, a to Rumburk, Cínovec, Vojtanov, Pomezí, Rozvadov, Folmava, Břeclav a Sudoměřice.
Stávka na rumburském hraničním přechodu probíhala v klidu. Celní deklaranti sice seděli ve svých kancelářích, ale řidičům kamionů své služby až do osmé hodiny večerní neposkytovali. Odbavovali pouze kamiony se zvířaty a zbožím podléhajícím zkáze.
Zástupce spediční společnosti JipoCar a Svazu hraničních spedičních a celních agentur Rudolf Rambousek vysvětluje, o co vlastně jde. "K 30. dubnu již stát nebude potřebovat služby celních deklarantů a ze dne na den se tak bez práce ocitne 3000 lidí. Snažíme se poskytovat služby plynule až do posledního dne a poslední hodiny, a to i přesto, že by bylo logické co nejdříve odejít z tohoto zaměstnání a hledat si jiné s dlouhodobější perspektivou. Proto požadujeme od státu pro ty zaměstnance, kteří budou své služby poskytovat až do poslední chvíle, nějakou finanční kompenzaci nebo alespoň zajištění a zaplacení jejich rekvalifikace. Pokud stát nepřistoupí na nějakou dohodu, budeme nuceni stávku opakovat," dodal Rambousek. Mnozí řidiči z dlouhé řady kamionů však se stávkou nesouhlasili.
"Já musím své zboží dodat do 16 hodin do Brna a nikdo se mě tam nebude ptát, proč jsem přijel až v noci," rozčiluje se. "Tam nikoho nějaká stávka nezajímá..." Nakonec mu však nezbylo nic jiného (jako jiným řidičům) než rezignovat a ubíjet volný čas návštěvou Rumburku.
Řidičům kamionů nezbývalo nic jiného než čekat. Foto: gdo