autor:
Bc. Jitka Čapíková, SZŠ Rumburk
Slovo "Peer" má v anglickém jazyce více významů. Může znamenat příslušníka anglické vysoké šlechty, či osobu s právem zasedat v Horní sněmovně nebo vrstevníka. A o "vrstevníkovi" bych se dále zmínila.
Co tedy "Peer program" je?
Jedná se o metodu výchovného působení na mladou dospívající generaci. Přináší jim pozitivní myšlenky a zásady zdravého životního stylu. Hlavními aktéry nejsou dospělí, ani vyučující, ale mládež sama. "Peer" program (PP) je postaven na pozitivním vzoru o málo starších vrstevníků, kteří své zkušenosti předávají žákům 5. a 6. tříd. S pomocí děčínské psychologické poradny bylo vyškoleno 12 studentů ze Střední zdravotnické školy v Rumburku. Tito studenti - aktivisté "PP" navštěvují ZŠ nejen v našem městě, ale i ve Šluknovském výběžku. Žáci prostřednictvím skupinové diskuze vymýšlejí nápady a náměty, seznamují se se způsoby odmítání návykových látek, přicházejí na přednosti zdravého životního stylu. "PP" je ve větší míře koncipován jako hra mladších se staršími. Například součástí programu je seznámení s reklamními triky, provádění vlastního rozboru časopisových a novinových reklam na alkohol a tabákové výrobky.
Z dosavadních poznatků víme, že se dětem program líbí. Aktivně se zapojují do jednotlivých her, které jsou zaměřeny na vymyšlení lepšího využívání volného času. Aktivisté preferují působení na třídu bez aktivní účasti vyučujících. Navozují tak atmosféru samostatnosti, volnosti a osobní tvořivosti každého žáka. Na těchto setkáních třídní kolektiv dostává propagační materiál a brožurky s radami.
Chtěla bych poděkovat našim studentům - Kodrlíkové Janě, Králíkovi Davidovi, Kutové Markétě, Langové Zuzaně, Masařové Petře, Mázlové Veronice, Parmanové Barboře, Ritchelové Michaele, Röslerové Veronice, Roušarové Miroslavě, Řeháčkové Ivetě a Štěpánkové Aničce za ochotu a vstřícnost, se kterou přistupují k "PP", ale především k náročné práci s dětmi.