Silniční zákon snad platí pro každého

Publikováno: 27.2.2003 Autor: red
autor: Pelc Tomáš, Jiříkov (redakčně kráceno) Je velmi jednoduché obvinit řidiče z agresivní jízdy a z nedodržování zákona. Ale co chodci a cyklisté? To, že chodci přecházejí na nemyslitelných místech a ještě se dožadují přednosti, mi připadá jako snaha o sebevraždu. Například na křižovatce nad "Labutí", kde se setkávají Pražská ulice s Radniční a Komenského. Kolik lidí se na této křižovatce snaží přeběhnout, mnohdy i v doprovodu dětí a s kočárky? Je to vyslovený hazard na účet spořádaných řidičů. Anebo pravotočivá zatáčka na ulici Komenského naproti gymnáziu a městské policii. To, co zde každý školní den předvádějí studenti před zraky kantorů a městské policie, se nedá ani komentovat. A přeci silniční zákon na toto pamatuje jako na přestupek, za který může být viník i finančně na místě pokutován. Proč se tomu tak neděje, nevím, ale to by snad měla vědět policie. Rád zastavím u přechodu pro chodce a nechám přejít i malé dítě i důchodce, ale jestli mi skočí nějaká osoba do jízdní dráhy v zatáčce, nevím, jak bych vozidlo zastavil, aby se nikomu z účastníků nic nestalo, a mohu jet i 20 km/h. A jak jsou na tom naši cyklisté? Snad jenom několik základních  údajů, tak jak jsem se to naučil v 70. letech. Kolo by mělo být k provozu na veřejných komunikacích v předepsané výbavě - osvětlení přední i zadní, blatníky. A co se týká pravidel - to nejdůležitější je, kdo má kdy přednost, a když to nevím, tak je lepší zastavit. Ano, máte pravdu, že jako řidič mám se silničním provozem zkušenosti, ale ty jsem nenašel na poli nebo někde jinde. Legislativa umožnila pokutovat všechny účastníky silničního provozu za přestupky, ale bez důsledné práce vykonavatelů a sebekázně občanů se na našich silnicích nic nezmění a kdokoliv se může pouze rozčilovat na svůj účet. A co mě přimělo k napsání tohoto článku? Stal jsem se účastníkem dopravní nehody. Ve večerních hodinách mi do cesty vjel na neosvětleném kole opilý cyklista. Nedal mi přednost zprava ani přednost v jízdě po komunikaci při výjezdu od nemovitosti. Došlo ke střetu, který se naštěstí obešel bez zranění. Kdyby však cyklista dodržoval dopravní předpisy a zároveň byl viděn, nemuselo ke kolizi dojít. A totéž platí i pro chodce. Platí zásada - není důležité vidět, ale být viděn. Při jízdě po veřejné komunikaci musí každý dodržovat, ať chce nebo nechce, ta nejdůležitější pravidla. Jedno z nich je kdo a kde má přednost. Ten, kdo toto neovládá, nemá v silničním provozu co dělat. Je pravda, že toto je spíše podnět pro naše zákonodárce.