Střední škola nebo učební obor?

Publikováno: 13.2.2003 Autor: red
autor: Mgr. Hana Daňková V těchto dnech žáci 9. ročníků a jejich rodiče řeší otázku, jakou si vybrat střední školu nebo učební obor. Pokud nejsou zcela jednoznačně rozhodnuti, jakou školu vyplnit na přihlášku, mohou využít, kromě jiného, i služeb Informačního a poradenského střediska pro volbu a změnu povolání Úřadu práce v Děčíně, pobočka Rumburk. Žáci většinou o této možnosti vědí, protože pracovnice IPS je navštívily buď na konci loňského školního roku přímo v základních školách, nebo děti přišly do prostor IPS hromadně se třídou na konci 8. ročníku, nebo individuálně v letošním školním roce. Pro zcela nezasvěcené - děti si zde mohou zkusit zájmové testy, po jejichž vyhodnocení jim počítač vybere vhodné povolání, pro které mají předpoklady. Dále mohou nahlédnout do databáze všech středních škol a učilišť v celé republice, včetně bližších údajů (ubytování, stravování, počet loni přijatých zájemců, požadavcích na přijímací řízení atd.). O školách z našeho regionu máme většinou i podrobnější materiály - propagační brožury a letáky, které je možno si odnést s sebou. O jednotlivých povoláních máme k dispozici krátké videofilmy, které mohou žáci zhlédnout, aby si udělali o povolání ucelený přehled. Je možné se také informovat o možnostech studia na vojenských školách - připomínáme, že letos je otevřena pouze jediná vojenská SŠ, a to technické lyceum v Moravské Třebové. Zájemcům zprostředkujeme schůzku s pracovníkem Rekrutačního střediska Armády ČR v Ústí nad Labem, který jim podá vyčerpávající informace o studiu na vojenských školách. Prakticky totožný typ informací máme i o studiu na vyšších odborných a vysokých školách (studijní programy, termíny přihlášek, požadavky na přijímací řízení - databáze jak počítačová, tak i podrobnější forma tisková). Informace o dalších možnostech studia, případně o možnostech doplnit si vzdělání poskytujeme zájemcům z řad žáků, studentů i široké veřejnosti. Od února také budou probíhat besedy s učni a studenty končících ročníků zaměřené k problematice prvního zaměstnání, případně k nabídce trhu práce, a besedy se žáky letošních 8. ročníků k problematice výběru povolání.