autor:
Redakce Rumburských novin
Během února probíhala anketa, která se týkala úrovně prodavačů a prodavaček v rumburských obchodech. Anketní otázky byly dvě. První zněla:
Ve kterém rumburském obchodě, bez rozlišení druhu zboží, jste se setkali s příjemnými a ochotnými zaměstnanci? Dotazovaní mohli uvést tři možnosti, ale někteří respondenti napsali i čtyři či pět příkladů.
Druhá otázka zněla:
Ve kterém obchodě se domníváte, že má personál ještě "jisté rezervy" ve svém chování k zákazníkovi? Zde měli tázaní možnost vybrat dva příklady, ale jako ve výše uvedeném případě někteří našli možností i více, a to i se jmény. Celkem bylo rozdáno 400 anketních lístků. Odpovědí od žen bylo asi dvakrát více než od mužů. Nejmladší ženě bylo 12 let, nejstarší 67. Odpovídaly dělnice, úřednice, podnikatelky, zdravotní sestry, vychovatelky, učitelky, celní deklarantky, důchodkyně, nezaměstnané. Věkové rozpětí u mužů bylo ještě větší, od 7 do 74 let. Odpovídali žáci, soukromí podnikatelé, referenti, strojvedoucí, státní zaměstnanci, lékaři, řemeslníci, soukromí zemědělci i nezaměstnaní a důchodci.
Jednoznačné vítězství a 50 % všech kladných hlasů získaly prodavačky v prodejně PELE-MELE paní A. Pauerové. Blahopřejeme! Mezi další výrazně kladně hodnocené patří personál v obchodech JUSTY Centrum, MARITA RAWEN na náměstí, BABY MARKET, Italská móda, Parfumerie Ing. Sykáček na pěší zóně, Textil MAJKA, Textil a obuv STAR (bývalá prodejna sklo-porcelán na pěší zóně). RINA-SPORT, Dům módy, Školní bufet V. Holečkové. Personál v těchto obchodech získal značný počet hlasů. Kladně byli hodnoceni i prodavači v dalších obchodech, i když již nezískali tolik hlasů. Jedná se o tyto obchody: Papírnictví Formát v Podhájí, Zelenina - Meisnarová, Železářství - Petříček, Kasp sportovní potřeby, prodejna Hiss, Elektro - Starý, Hova - květinářství, Zverimex v Podhájí, ZOO park Fárek, Zverimex na pěší zóně, Venezia, Topleas, Drogerie-barvy-laky na Lužickém náměstí, Unimon - prodejna, Formánek masna i prodejna ovoce-zelenina, Hodinářství - Kolert, Haback - pekárna v ul. SNP.
25% hlasů žádajících zlepšení jednání se zákazníky obdrželi prodavači v těchto obchodech: SOUVENIERS - A. ZEISEL a P a P JEDLIČKA (parfumerie a papírnictví pod podloubím).
Dalšími obchody, kde by prodavači mohli zlepšit svůj přístup k zákazníkům, jsou Elektro - Hambálek, Justy na pěší zóně, D-Shop, Drogpot zelenina, Tabák na Lužickém náměstí.
Poslední kategorii tvoří obchody, jejichž prodavači se dostali do obou skupin. Nechceme posuzovat, jak je to možné. Domníváme se, že "zásluhu" na tom nesou obě strany - prodejce i kupující. Je zajímavé, že počet kladných i záporných hodnocení byl většinou vyrovnaný. Sem patří Lužan - potraviny, Lužan - průmyslové zboží, Kožená galanterie, Knihkupectví - Dokoupilová, Kuchyňka - Průdková, SOS textil, Penny Market, Jeri - textil, Obuv.
Někteří respondenti sdělovali i své zkušenosti. A tak pro pobavení i ilustraci, s čím se zákazník může setkat, citujeme:
"Paní, to dítě si nechte stát venku a do krámu mi ho netahejte." Pozn. redakce: dítě bylo čtyřleté!
"Vám televizi na Multiservis nedám, protože ta babička, co je s vámi, by to nesplatila." Pozn. redakce: "babičce" bylo 36 let.
"Na tak tlustého chlapa kalhoty nemám. Co s ním, paní, děláte? Až zhubne, tak si přijďte." Pozn. redakce: šlo o mladého muže 1,96 m vysokého a vážícího 95 kg.
Když si mladá paní vybírala plesové šaty v ceně několika tisíc a váhala nad nimi, bylo jí doporučeno paní prodavačkou, aby nezdržovala a uvolnila místo jiným.
Plnoštíhlé zákaznici (vel. 45) paní prodavačka sdělila, že na takové persóny zboží nemá.
Když si slečna vybírala jako dárek k Vánocům pro svého otce kravatu, bylo jí prodavačkou doporučeno, aby "vypadla, protože vona na tak drahou kravatu peníze určitě nemá." Poznámka redakce: slečna patří k rodině podnikatele a podle našich informací by si jistě onu kravatu koupila, navrch i s paní prodavačkou.