Autor: Iva ŠtefáčkováNa úvod začnu trochu obšírněji o této problematice. Město je zřizovatelem 5 základních škol, které nejsou kapacitně zcela využívány. Plánovaný rozpočet se tedy dělí do více zařízení a ty se musí udržovat v provozuschopném stavu, a proto se mnohdy nedostává na všechny potřebné věci, které jsou na jednotlivých zařízeních třeba udělat. Všichni se snažíme, aby školy byly vizitkou města, ale k tomu není dostatek finančních prostředků. Vždy musí rozhodnout příslušný odbor (školství, investiční), co je nejdůležitější a nesnese odkladu. O těchto návrzích poté rozhoduje MR a MZ. Zcela jistě by bylo jednodušší, kdyby školy byly v právní subjektivitě a ředitel si mohl sám rozhodovat, co je pro jeho školu nejdůležitější a nejpotřebnější. S naplánovaným rozpočtem by si mohl pracovat sám a nezasahoval by mu do toho žádný "úředník".
V minulosti se pronájem školních tělocvičen řešil trochu divokým způsobem. Částky za pronájem byly smluvní (ZŠ U Nemocnice, Jiříkovská) nebo vypočtené dle nákladů na provoz a skutečných odečtů (ZŠ Tyršova). Město ze zákona zřizuje školy a školní tělocvičny pro školní vyučování. Všechny ostatní mimoškolní aktivity by měly být řešeny smluvně. Proto městská rada svým usnesením č. 622/99 schválila částky za pronájem volných kapacit v základních školách - učebny, tělocvičny, a to v částkách odpovídajících nákladům na provoz za 1 hodinu (učebny 40,- Kč, tělocvičny do 60 m2 80,- Kč a tělocvičny nad 60 m2 120,- Kč). Částky, které by se vybraly za pronájem, by sloužily k vylepšení provozu nebo nákupu nábytku nebo údržbu na dotyčnou školu, kde by bylo nájemné vybíráno. Např. obnova nátěru parket 1 tělocvičny a lajnování hřišť stojí "jenom 35 tis. Kč", přičemž by se mělo provádět minimálně 1x za 2 roky, aby se parkety udržovaly v pořádku (a to nemluvím o ostatních nákladech na provoz a údržbu). Náklady na provoz jsou v jednotlivých školách rozdílné, a proto byly zprůměrovány, aby nedocházelo na jedné škole k přeplnění volné kapacity a na druhé by bylo prázdno.
Návrh MR byl vyvěšen od 6. října 1999 do 6. listopadu 1999 na vývěsních místech ve městě a nikdo k němu neměl žádné připomínky. Teprve, když odbor ŠKaSV začal uzavírat nájemní smlouvy s jednotlivými nájemci, začaly docházet žádosti na úlevu z placení nájemného. Odbor tyto žádosti akceptoval a předložil MR návrh na zproštění placení nájemného pro školní děti. Rada tento návrh neschválila a rozhodla o 50 % úlevě z částek za nájemné pro školní děti. Poté pí Košnarová vystoupila na MZ a žádala opět o posouzení tohoto rozhodnutí, o čemž MZ rozhodlo. MR ovšem na svém rozhodnutí trvá a doporučila řešit zvýšené náklady školních sportovních oddílů a dětských oddílů při TJ žádostí o poskytnutí "grantu" od města. Tato možnost je pro všechny organizace, které si podají žádost.