Dovolujeme si vás upozornit na velice zajímavou výstavu, která se v rumburském muzeu uskuteční od 25.9. do 17.10.1999 a bude přístupná v běžné otevírací době. Zaručujeme vám nevšední zážitek. Výstavu "Zastav se, člověče" pořádají Marcela Ullmannová a Jiří Stejskal z Jiřetína pod Jedlovou, kam se před rokem přestěhovali. Jméno Jiřího Stejskala je pro mnohé důvěrně známé. Tento umělec je také členem "Spolku přátel umění v Rumburku". Jako nová vycházející hvězda zazáří na výstavě Marcela Ullmannová, jejíž tvorba je pozoruhodná. Květinové stromky nejrůznějších tvarů a barev, vtipně a rafinovaně řešené byste v žádném obchodě běžně nekoupili. Vypovídají o vnímavosti umělkyně a o jejím bohatém tvůrčím potenciálu a málokdo by věřil, že pracuje jako zdravotní sestřička. Její tvůrčí schopnosti přesahují oblast amatérské tvorby. V rumburském muzeu vystavují tito umělci společně. Jedinečně instalované květinové stromky a fotografie se spojují v harmonický celek. Vzniklý soulad umocňuje dojem z vystavovaných exponátů. Rozhodli jsme se položit několik otázek těmto osobnostem našeho kraje:
Marcela Ullmannová (1965)
Kdy jste začala tvořit květinové stromky a jaká je technika výroby?
S tvorbou jsem začala před třemi lety a co se týká techniky, prosím za prominutí, ta je mým výrobním tajemstvím.
Odkud získáváte inspiraci a materiál pro výrobu?
Inspiraci čerpán především ze sebe, o jiné nevím, zatímco materiál čerpám převážně z volné přírody, od letošního roku i ze své zahrádky, ale pro cizokrajné stromky z vybraných prodejen.
Existuje nějaká literatura, která se věnuje květinovým stromkům?
Nevím, a upřímně řečeno, ani se po takové literatuře nesháním. Asi byste těžko sháněli příručku např. pro sochaře s návodem, jak podle prožívané skutečnosti, prosněných nocí nebo jen představ vyrábí sochy. Existují ale obrazové příručky o aranžování, jejichž společným znakem jsou návody, jak vyrobit květinovou skulpturu určenou pro dekoraci. Tyto knihy nepoužívám. Pro potěšení jiných nebo k mému odpočinutí občas zhotovím i květinový cop či věnec určený k ozdobě. Asi stejně tak jako malíř abstraktní malby, který si "odskočí" např. ke zhotovení dětských omalovánek.
Jiří Stejskal (1954)
Kdy a s jakým fotoaparátem jste začal fotografovat?
Začal jsem v roce 1965 s kinofilmovým přístrojem Pentona II, což byl výrobek tehdejší NDR.
Jaký přístroj používáte dnes a co je Vaším oblíbeným námětem?
Používám několik přístrojů - Nikon F601, Fujica STX, Mamiya super 23, Pentacon six TL, vlastní výroba. Nejraději fotím krajinu.
Ovlivnil Vaši tvorbu nějaký významný fotograf?
Mám v oblibě několik fotografů, ale ne v takové míře, aby ovlivnili mou tvorbu. Vzpomínám však na jedno mé období z počátku 80. let, kdy jsem se nechal unést tvorbou několika malířů (G. Chiriko, J. Šíma), hudebních skladatelů (G. Mahler, A. Dvořák), křesťanskou liturgií a existenciální literaturou.
Kolikátá je tato Vaše výstava a kde se můžeme setkat s Vašimi fotografiemi?
Toto je má osmá autorská výstava a mé fotografie v té nejčerstvější podobě můžete najít v dějepisné publikaci o Rumburku autora PhDr. Jana Smetany.
Pomáháte si s Marcelou v tvorbě navzájem?
Ano, Ale ne ve smyslu jakéhosi poradenství, spíše v oblasti inspirace. A potom také v nejdůležitější oblasti psychické, zvláště v krizových tvůrčích momentech je naší vzájemnou snahou pomáhat si.
za rozhovor děkují pracovnice muzea