Nepřesná tvrzení o školách byla uváděna při jednání o redukci sítě základních škol v Rumburku. To, že při klesajícím počtu dětí musí klesat i počet škol a že rušit se budou postupně především školy s nejmenším počtem dětí a s nejvyššími náklady na vzdělání jednoho žáka je pochopitelné tím spíše, že výuku žáků ze zrušené školy mohou zajistit školy zbývající. Při zoufalém nedostatku financí na provoz školských zařízení je nezbytné hledat racionální řešení. Městské zastupitelstvo jistě zvážilo ekonomické možnosti města a rozhodlo. Při často emotivních diskuzích ale padlo několik argumentů, které pracovníky ostatních škol, o kterých se nejednalo, pobuřují. Na vysvětlenou:
1. Není pravda, že vzdělávací program Obecná škola je speciálním programem pro děti se specifickými poruchami učení a chování, je pouze jedním ze tří oficiálních programů, které dosahují stejných vzdělávacích cílů. Na efektivitě každého ze tří programů se podílejí zkušenosti a schopnosti vyučujících, naplnění tříd, konkrétní situace ve třídě i finanční možnosti školy při nákupu potřebných učebnic, pracovních sešitů a učebních pomůcek. Úspěšnost metody není zaručena názvem (což je oblíbené zavádějící tvrzení), ale cílevědomou a poctivou prací vyučujících ve škole.
2. Není pravda, že pouze Základní škola Rumburk, Starokřečanská ulice pracuje s dětmi s výše uvedenými poruchami. Snadno si můžete ověřit u pracovníků Pedagogicko-psychologické poradny v Rumburku, že i na ostatních školách se těmito dětmi zabývají proškolené paní učitelky a dosahují při spolupráci s rodiči a poradnou často velmi dobrých výsledků.
3. Není pravda, že pouze ve zmíněné škole se věnují dětem individuálně a v době mimo vyučování. Citlivý a individuální přístup k řešení problémů dětí především v 1. - 5. ročníku je předpokladem úspěšné výchovy na každé škole. A činnost s dětmi mimo vyučování? Stačí projít kolem školských zařízení odpoledne a sledovat práci s dětmi ve školních družinách a při různých sportovních aktivitách nebo všímat si zapojení jednotlivých škol do různých soutěží a olympiád (umístění dětí a škol je zveřej"ováno v místním tisku). Tady hledejte konkrétní příklady práce s dětmi.
4. Není pravda, že pouze ve zmíněné škole se soustřeďují děti se specifickými poruchami nebo integrované (se zdravotními problémy) ze širokého okolí. V každé základní škole v Rumburku najdete děti z Jiříkova, Šluknova a jiných míst, které změnily školu na doporučení poradny či na žádost rodičů a kterým se vyučující snaží v jejich problémech pomoci (věrohodné důkazy najdete ve třídních výkazech a v katalogových listech žáků). Naprosto zcestné je tvrzení o výjimečné úloze zmi"ované školy při soustřeďování těchto dětí.
Snad tyto řádky podepřené konkrétními fakty pomohou při hledání řešení složité situace kolem škol v Rumburku. Nebo nám stačí slova, slova, slova ... ?