Motto:
"Vychovávat dítě znamená
přijmout je se všemi jeho
zvláštnostmi dětské bytosti.
Znamená to, že jim nabízíme
ve svém domě dobré místo
a budeme jim poskytovat podporu a jistotu tak dlouho,
až budou schopny jít svou cestou."
Jiřina Prokopová
V současné době je v České republice diagnostikováno 5% dětí s dys-poruchami a 3-5 % s poruchou chování (LMD - lehká mozková dysfunkce, nověji označovaná syndrom deficitu pozornosti). Jedná se o děti často s průměrnou až nadprůměrnou inteligencí, které vynakládají na školní práci hodně energie, ale efekt je minimální. Bez vhodného, včasného přístupu, motivace učitele a použití speciálních metod při výuce se původně kladný postoj dítěte k vyučování mění rychle v záporný. Dle psychologů trvalý neúspěch dokáže změnit i charakter člověka.
Předpokladem úspěšnosti těchto dětí, zejména na 1. stupni základní školy, je práce v menších kolektivech, kde se jim učitel může věnovat individuálně. Také vzdělávací program obecná škola, který uplat"uje princip "škola hrou", je pro ně motivující. Přestože tento program klade větší důraz na rozvíjení osobnosti, neprojevuje se rozdíl ve vědomostech dětí vyučovaných podle programu obecná škola oproti dětem vyučovaným tradičním způsobem. Podle programu obecná škola pracujeme v Základní škole v Rumburku III - Dolních Křečanech již šestým rokem a můžeme jej kladně hodnotit: děti se těší do školy, prožívají více radosti a vnímají ji jako místo, kde má prostor i hra. Učitel si vyučování člení dle potřeby do bloků a jednotlivé předměty zařazuje tak, aby využil celou dobu a přitom nepracoval s dětmi nesoustředěnými a unavenými. Vyučování prokládá pauzami relaxace, pohybu, uvolnění při didaktických hrách založených na řešení problémových situací, rozvíjejících aktivitu, samostatnost a myšlení. Školní zvonek nám zazní pouze v 8 hodin na zahájení vyučování. V 1. - 3. ročníku hodnotíme žáky slovně - výstižněji tato forma vyjadřuje úspěchy i případné neúspěchy dětí a není traumatizující. Každé dítě může být za některou činnost hodnoceno kladně. Ve 4. a 5. ročníku přecházíme na klasifikaci známkami s výjimkou žáků s poruchou učení, kde v daném předmětu hodnotíme slovně. Dětem s poruchami učení a chování věnujeme individuální péči ve vyučovacích hodinách s menšími třídními kolektivy, pracujeme s nimi speciálními metodami i v kroužku nápravy dysporuch.
V případě zájmu o zařazení Vašeho dítěte do 1. - 5. ročníku obecné školy kontaktujte ředitelství školy (tel.: 33 20 83).
Základní škola v Dolních Křečanech - Rumburk III
nebyla zrušena a pokračuje od 1. září 1999 ve výuce podle programu
obecná škola.
Mgr. Věra Holubová
ředitelka ZŠ Starokřečanská
Rumburk III