Jaké úkoly čekají vedení města v následujících letech

Publikováno: 6.5.1999 Autor: red
Podtitul: hovoří starosta města Rumburk Jan Sembdner Vážení občané města Rumburku, v listopadu 1998 bylo zvoleno nové vedení města. Nepředpoklá-dám, že občané města by v současné situaci uvítali jakékoli zastírání skutečností. Naopak se domnívám, že nastal čas, aby nově zvolení představitelé města jednoznačně řekli, jaký je současný stav. V žádném případě nebudou předkládány mlhavé koncepty, je však třeba velký objem práce věnovat nápravě současného stavu. Od toho se bude odvíjet další rozvoj města. Představitelé města předkládají veřejnosti rozpočet na rok 1999 sice se zpožděním, ale domníváme se, že je návrh rozpočtu reálný a jeho základní myšlenkou jsou velmi nepříjemná restriktivní opatření, ale zároveň pokus o aktivnější politiku města v oblastech, které budou dále vyjmenovány. Město Rumburk prošlo v období od r. 1989 do r. 1998 poměrně bouřlivým a pozitivním vývojem. Jedním ze základních předpokladů citovaného rozvoje byla rozpočtová politika města. Rozpočet města se vyvíjel zejména v legislativním rámci přijatých zákonů (o obcích, o rozpočtech republiky, o rozpočtových pravidlech, sociálních a daňových zákonů) a předcházející období se dá charakterizovat několika body: 1. Město Rumburk sestavovalo pravidelně rozpočet vyrovnaný. 2. Zdánlivá vyrovnanost předcházejících let ovšem ve skutečnosti překrývala skrytě deficitní hospodaření města. 3. Deficit se projevoval zejména opakovaným nezapočítáváním závazků města do vlastního hospodaření. 4. Pravidelný růst příjmové stránky rozpočtů byl ovlivněn poměrně rozsáhlou privatizací majetku města. 5. Průvodním jevem zároveň byla relativně nízká míra redukce veřejných výdajů ve spojení s průběžným zvyšováním počtu zaměstnanců města, a to především v oblasti veřejných služeb (kultura, knihovna, pečovatelská služba) a v oblasti obecní bezpečnosti (městská policie a hasiči). 6. Opakovaně byly velmi špatně připravovány taktéž rozsáhlejší investiční akce. Tyto následně dostávaly rozpočet města do obrovského tlaku (rekonstrukce plaveckého bazénu, ZŠ v H. Jindřichově, budovy MěÚ, střešní nástavby ve Vrchlického ul.). 7. Vznikly příspěvkové organizace města - dům kultury, knihovna, SRAS, 2 mateřské školy, které přinesly určité změny v poskytování veřejných služeb. 8. Dlouhodobě neřešené závazky města (nedokončená likvidace státních podniků, sporné smluvní vztahy, ve kterých město ručí svým majetkem). Na vypořádání těchto závazků vedení města aktivně pracuje a předpokládá jejich dořešení v průběhu let 1999 až 2000. Jak tedy dále v dalších letech? Jako velmi nutná se jeví veřejná kontrola hospodaření s rozpočtovými prostředky a kontrola výkonu státní správy. Součástí veřejné kontroly musí být důkladná příprava výběrových řízení na investiční akce. Musíme dostatečně vymezit odpovědnost a přesně stanovit působnost orgánů obce, přičemž velký důraz je třeba dát na odbornost řízení jednotlivých oblastí. Při obsazování funkcí nesmí být uplatňováno politické hledisko. Všechny v budoucnu navrhované změny musí důsledně vycházet z analýzy současného stavu, modelování důsledků připravovaných změn a v některých případech i po praktickém ověření na části města, popř. na jednom subjektu. Rozhodně je nutno odmítnout mechanické přenášení cizích modelů bez zhodnocení platnosti předpokladů, na kterých jsou postaveny. Vedení města předpokládalo aktivnější účast občanů na tvorbě rozpočtu. Tento předpoklad však byl bohužel chybný. Při výkonu práce úřadu je nutno dbát na maximální efektivnost vynaložených nákladů a také předpokládáme důslednější uplatňování obecně závazných vyhlášek do praxe. Naproti tomu se nepředpokládá další zvyšování úvěrového zatížení města. Současné vyhodnocování sporných smluvních vztahů města by mělo vést k co nejvýhodnější pozici města pro další roky a s tím také souvisí dořešení dlouhodobě odkládaných problémů (zejména Velká odpočívka TIR). Vedení města předpokládá zadání komerčního auditu hospodaření. Je nutné změnit proces auditu v tom smyslu, aby neměl pouze účetní charakter, ale aby dokázal řešit smysluplnost, účelnost a účelovost vynaložených prostředků. V roce 1999 byla provedena rozsáhlá úsporná opatření zejména s ohledem na to, že příjmy města jsou v porovnání s rokem 1998 nižší cca o 25 mil. Kč. Tato restrikce dostala většinu organizací ve zřizovatelství města v podstatě na práh ekonomické existence, a to včetně realizovaných personálních opatření a mzdového omezení. Vedení města navrhuje nezvyšovat platy zaměstnanců města (udržet mzdy zaměstnanců na úrovni roku 1998). V současné době se jeví jako nevyhnutelná a zásadní nejen rozpočtová opatření v těchto oblastech: školských zařízení, údržby veřejné zeleně a veřejného prostranství, odpadového hospodářství, třídění komunálního odpadu, správy bytového fondu, systému požární ochrany a v oblasti vzhledu města a životního prostředí. V oblasti investic je nutná systémová, koncepční tvorba investičního plánu. Tento plán musí zahrnovat další hospodářský rozvoj, podporu podnikatelských aktivit, rozvoj katastrálních území města (H. Jindřichov a D. Křečany), další rozvoj sítí (voda, plyn, elektro, telekomunikace). Město se nesmí v žádném případě pouštět do nepřipravených investic, které by neúměrně zatížily rozpočet. V bytové výstavbě město předpokládá aktivní podíl občanů stavebníků. Musíme hledat možnosti sdruženého financování bytové výstavby (občan, nájemník, vlastník, město, stavební spořitelna, hypoteční ústavy, státní dotace, bezúročné půjčky, soukromý investor). Jako zajímavá se rovněž jeví posledně schválená vládní koncepce podpory bytové výstavby. Měli bychom také vyvíjet větší tlak na neplatiče nájemného. V oblasti privatizace majetku města je nutné dále hledat jasná a jednoznačná pravidla prodeje obecního majetku, zvláště pak velkých bytových domů a prodeje bytů do osobního vlastnictví. Budeme se zabývat stanovením míry potřebnosti majetku, mírou efektivity privatizace. Ke stanovení této míry bude potřebné zjišťovat ekonomickou a funkční výtěžnost pozemků a nemovitostí navrhovaných k prodeji. Některé objekty v majetku města jsou ve velmi špatném stavebním stavu. Architektura města musí spět k logickému propojování původní (starší) zástavby se zástavbou novou, přičemž jako nejdůležitější se jeví funkčnost a ekonomika nově vznikajících objektů. V průběhu roku budou zadány studie využití prostoru mezi ZŠ U Nemocnice a areálem Koupaliště a také revitalizace nevyužívaných továrních budov. V sociální oblasti se bohužel ukazuje jako chyba neexistence jednotného sociálního konceptu města. V Rumburku se dlouhodobě neřešily problémy nepřizpůsobivých spoluobčanů a absentuje občanský princip výchovy. Není jednoznačně jasné, kterým směrem se v sociální oblasti ubírat. Budeme muset posoudit, zda město Rumburk skutečně potřebuje např. dům na půli cesty, dům pro matky s dětmi, azylový dům, centrum drogové závislosti a případně zvážit možnost výstavby holobytů pro neplatiče nájemného, přičemž by se na tomto měl podílet i správce bytového fondu (SBDO Průkop-ník). Další problematikou je obecně řešení výstavby sociálních bytů. V oblasti tvorby pracovních míst a snížení nezaměstnanosti vede město rozsáhlá jednání s investory, hospodářskou komorou a snaží se podpořit tyto aktivity. Město Rumburk podalo žádosti o zřízení průmyslové zóny, předpokládá se přemístění sídel některých firem do města Rumburk, což by mělo zvýšit daňovou výtěžnost. Jako další zajímavá možnost pro pracovní příležitosti v regionu bude dostavba obchvatu města, výstavba nového hraničního přechodu a s tím nutně spojené poskytované služby. Poskytování zdravotní péče v současné době zajišťuje 1. Zdravotní Rumburk, a.s., ve které má město majoritní podíl. Bez podílu státu (MZČR, OkÚ) bude velmi složité realizovat rozvojové plány Lužické nemocnice. Příspěvkové organizace města zřízené pro oblast kultury a sportu by měly v následujících letech být více motivovány tvorbou zisku, ale kvůli němu se nesmí ztrácet základní záměry zřizovatele pro plnění funkcí.