Může i náš region těžit z cestovního ruchu?

Publikováno: 11.3.1999 Autor: red
V polovině února byl v Praze už po osmé veletrh cestovního ruchu Holiday World, největší svého druhu ve střední Evropě. Jak a proč dokumentují pouhá čísla: Zúčastnilo se jej 887 vystavovatelů ze 70 zemí (což je úměrné k počtu zahraničních návštěvníků České republiky, jichž loni bylo bezmála 103 milionů a jejichž vydání u nás představovaly 17% příjmů z našeho exportu). Od nás však vyjelo za hranice "jen" na 44 milionů našich občanů, což je o bezmála 10% méně než v roce předcházejícím. Naše cestovní kanceláře (mezi nimiž letos chyběla velká řada menších) na tento pokles reagovaly výraznější nabídkou služeb v domácím cestovním ruchu (ve většině levnějších než v cizině) a ve zvýšené míře v nabídce takřka všech regionů ČR v samostatných expozicích (Rumbursko bylo zastoupeno pouze v expozici Ústí nad Labem). V tuzemsku se tedy očekává větší zájem o turistiku i rekreační pobyty, přičemž náš region není zcela bez šancí. O jeho přírodních krásách i historických památkách netřeba se rozepisovat, stejně jako o jedné z výchozích bran do Labských pískovců čili Česko-saského Švýcarska, očekávajících prohlášení za národní park. Tomu se rozhodně dostalo větší pozornosti v expozici sousedního Saska a zejména návštěvníky z této spolkové země lze opět očekávat. Cestovní ruch s nápaditými službami vytváří a může vytvářet i řadu nových pracovních příležitostí, což se týká nejen sítě pohostinských zařízení. Stálo by asi za úvahu vydání katalogu či sezna-mu všech ubytovacích zařízení v regionu s cenami, který by uví-taly i naše cestovní kanceláře, tak i centrála cestovního ruchu v Drážďanech. Stejně tak by bylo dobré zamyslet se nad rozšířením sortimentu typických upomínkových předmětů ve vztahu k regionu, které si dle mezinárodních průzkumů, "přinejhorším", každý druhý nebo třetí návštěvník kupuje. Hlavní turistická sezóna se rychle blíží a času není nazbyt.